söndag 25 april 2010

Sova, tvätta, promenad och så lite träning!

En riktigt härlig Lördag med lååååång sovmorgon och sedan en härlig morgonpromenad med hundarna.

Sedan var det tvättstugan från klockan tolv tillsamman med Christian och det är alltid skönt att få den där bärhjälpen när man inte riktigt orkar själv.


Christian i tvättstugan.................mycket duktig gosse...:)

Sedan blev det en rofylld promenad upp mot Hirvas och det var härligt att se hur långt våren kommit...............




På sidan av vägen var det riktigt höga snökanter som Micke och Sara klättrade i...........


Efter vägen var det nästan torrt och fint sommarväglag.............



På eftermiddagen så tog jag itu med att "putsa" på mina hundar lite grann, klippa klorna, ansa mellan tårna och klippa bort tovor och sist men inte minst borsta igenom dom och det skulle nog behövas ett bad på båda två men det får nog vänta tills det torkat upp mer ute.
Middag och en liten slummer på soffan vilket var riktigt slött och skönt för att sedan fara ut på torpet för lite hundträning.
Körde positionen med Sara och hon gick riktigt bra - hon vill ligga lite före mig ibland så att jag nästan snubblar över henne i vänstersvängarna men nu höll hon en mkt bra och stabil position och mkt bra kontakt. Hon var riktigt taggad så det kändes att hon längtat efter denna träning. Provade inkallande med ställande genom att slänga hennes "favoritfläta" bakom henne när jag startade och när hon väl förstod vad jag förväntade mig av henne och vad hon fick för "betalning" så fungerade det riktigt bra. Ska nog prova köra så här ett par gånger för att se om vi kan få in ett mer stabilt ställande och att hon verkligen börjar förstå vad jag menar och kommandot stanna.
Sedan skickade jag henne till rutan och hon gick riktigt bra - körde 3 gånger och alla gångerna var det rätt in i rutan och "tass på mattan" och där har hon inga problem med att stanna och vänta tills jag kommer och hämtar henne. Var bara tvungen att fota henne där hon stod mitt i rutan och väntade (se nedan).........................hon var så duktig..:)



Här står hon och väntar......................mitt i den lilla ruta som jag satt ut.......mkt duktig flicka!!



Körde sedan med Micke lite grann och provade nu på att utsätta honom för lite "press" med att lämna honom längre stunder vid inkallandet och även vid platsläggande under gång och inte ett enda gnäll eller skall. Det var så roligt att träna med honom i kväll och fastän jag körde lite kamplekar med honom så kom det nog bara ett skall men då utav glädje istället för stress - gissa om jag var nöjd.

Vi var några stycken som var ute och tränade på torpet, en lördagskväll, ja det är väl då man ska ha roligt och vara social och vad gör man då om inte tränar hund............:))
Det var jag, Marie-Louise, Pigan, Per och lite senare kom Niklas också. När jag kände mig nöjd med min träning så for jag till tvättstugan för att hämta tvätten men Pigan och Per blev kvar en stund tillsammans med Niklas. Pratade med Pigan senare på kvällen och fick höra att de fått träna lite med Niklas och hans hund i syfte att få lilla Misse att tagga ner lite grann och det hade visst blivit riktigt bra så både Per och Pigan var så otroligt glada över alla fina tips de fått av Niklas.
Nu blir det till att hoppa i "lådan" för klockan är mycket..............
Ha det



4 kommentarer:

  1. Det blir väl ett träningspass idag också... gärna med platsliggning, eller har du något annat för dej?

    SvaraRadera
  2. Så härligt att höra att Micke inte stressar upp sig...tävling??..Sara ser för söt ut där i rutan..
    Ha det
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. M-L: Givetvis blir det lite träning idag och varför inte en platsliggning...:)

    Anna-karin: Som han går nu är det nog inga problem med att klara en tävling men vi får väl se hur han går med lite mera press men oj vad duktigt han är...:)

    SvaraRadera
  4. Vad kul att det går framåt med båda två - och att mattan funkar så bra! Junitävlingen kanske?

    Har kollat midsommarbiljetter på SJ igen, de tycks hålla sig över tusenlappen hur man än bär sig åt, enkel väg, men så får det väl bli då. Någon sista-minutenbiljett tror jag inte man vågar chansa på, inte inför midsommar.

    SvaraRadera