måndag 26 april 2010

Platsliggning med störning!

Under Söndagen så var vi ute på klubben och tränade lite och jag passade då på att göra en platsliggning utan synhåll med Sara och gissa om vi fick en riktigt "bra" störning.

Det var jag och Marie-Louise som la Sara och Iza, jag lämnade Sara och gick bakom en snöhög och Marie-Louise lämnade Iza för att gå ifrån ca 15 m. När Marie-Louise vänder sig om och tar fram kameran för att ta ett foto så springer Iza upp i "140" och kommer till Marie-Louise. Jag var ju bara tvungen att kika fram bakom snöhögen för att se hur det gick för Sara och det var väldigt lugnt - hon tittade bara på Iza och funderade säkert på : Får man göra så??

Ja det var ju skönt att hon låg kvar och gjorde det även när Marie-Louise går tillbaka och lägger om Iza och går sedan ifrån men inte så långt denna gång och nu händer samma sak igen att Iza rusar iväg till Matte i minst "140" och jag står och tittar på Sara hela tiden och ser hur hon följer Izas beteende hela tiden men inte en ryckning hos henne utan hon ligger lugnt kvar och verkar inte ha några som helst problem med att Iza sticker iväg - gissa om det kändes skönt - Duktig flicka!!

Sedan tränade vi på med kommandot "stanna" i lite olika situationer och vi börjar nog komma överens om vad det kommandot betyder. Har funderat lite grann på varför hon reagerar så otroligt bra i rutan när jag kommenderar stanna och kom på att jag inte säger - stannaaaa - utan säger - stann - så givetvis så provade jag att säga det snabbt och trycka på nnnn och vips så förstod hon vad jag menade........................ja, nog är det viktigt att man själv tänker på vad man säger och vad man gör för att kontakten ska vara komplett....:)

Micke fick sig en genomkörare och han gick bra så jag började att kräva lite utav honom för att se hur han skulle hantera det men det blev enbart lite gnäll som försvann nästan direkt och det känns riktigt bra i vår kontakt.

Under Måndagskvällen så var vi ute och körde ett litet pass med hundarna igen jag och Marie-Louise. Från början var vi helt ensamma på plan men efter en liten stund så kom det fler träningssugna och det blev en bra störningsträning.

Tränade på uthoppet med Sara och hon är inte riktigt klar över vad jag vill men jobbar på bra. Jag vill ha ut henne en ordentligt sträcka bakom hindret eftersom hon har lite svårt att få till ett bra hopp om hon står för nära så jag började med att skicka henne på framåt då jag stod bakom hindret och det gick riktigt bra. Provade sedan med hoppet och direkt när hon slagit ner bakom hindret så kommenderade jag henne framåt och efter tredje gången så var det som om hon greppade vad jag ville att hon skulle göra och det fungerade bra. Vi har kört på lite olika sätt men det verkar som om detta sätt fungerat bäst men vi får väl se, ska prova ett par gånger till innan jag sammanfattar.......:)

Micke fick en bra störningsträning då det kommit andra på plan och det kändes riktigt bra att få prova hans stressnivå och visst gick han upp ett par nivåer och lite mer gnäll men det tog inte alls lång stund förrän han började fokusera på mig och blev alldeles tyst. Nu ville jag inte pressa honom för mycket utan vi körde lite position och igångsättande i linförigheten och det fungerade bra och då kändes det jättebra att få berömma honom och avsluta.

Nu ligger hundarna nöjda och trötta utsträckta på golvet så nu blir det natti natti.

Ha det

4 kommentarer:

  1. Duktiga Sara - och Micke också, förstås. Du får det körigt om båda blir tävlingsklara samtidigt...:=)

    SvaraRadera
  2. Ja nog skulle det vara kul om Micke skulle klara av pressen men vi får väl skaffa oss en "handler"........kanske han som ska gå på kurs med honom....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  3. Och Iza är startklar för ett hundracelopp... det var som Monica sa faktiskt 140 knyck... Ingen tvekan alls från hennes sida. Full rulle till matte, det såg ju ut som matte skulle fotografera och då kan ju inte Iza ligga platt och göra ingenting... Duktig flicka.

    /Marie Louise och Iza

    SvaraRadera
  4. Ha ha - Izas "hundrace egenskaper" kommer nog väl till pass när hon ska tävla agility....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera