fredag 23 april 2010

En förkyld Vecka!

Ja så har en hel vecka "sprungit" iväg igen och fastän det varit en tung vecka så har den gått fort.

Har varit ensam på jobbet eftersom min arbetskamrat åkte på en "dunderförkylning" under helgen och har legat i feber. Själv kände jag mig stark och oövervinnerlig eftersom jag enbart hade lite ont i halsen och var lite "rinnig" i näsan under Måndag och Tisdag så givetvis så trodde jag att jag klarat mig med en liten släng av denna hemska förkylning...........................Men vad är det ordspråket säger : Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken - och det finns säkert en massa andra ordspråk också som kan beskriva hur jag kände det ..............:(

Under Onsdagseftermiddagen så slog förkylningen till med full styrka, näsan blev helt täppt och halsen kändes som ett enda värkande sår och så kom febern. Med febern kom ju också värken i kroppen, kände nog av varenda liten led i kroppen och givetvis så blev mina ben riktigt ordentligt utsatta. Det är så typiskt om man har ont någonstans så ska just dom delarna bli riktigt ordentligt "sjuka" om man råkar bli förkyld. Varenda litet steg har inneburit en smärta som jag inte riktigt klarat av så det har blivit ett par dagar av riktigt många "piller" - för värken, för att få ner febern och så hostmedicin och näspray......................:(

Det är ju tur att man ändå har lite "kämparglöd" så att man orkat stå på benen och idag känns det lite bättre för nu har nog febern lättat så nu känns det som om det finns hopp om livet igen men nog har det varit tungt att stiga upp efter en "febersvettig" natt när klockan ringt på morgonen.

Någon avancerad träning med hundarna har det givetvis inte blivit under veckan utan det har nästan enbart blivit "kiss och bajs" promenader. Vi har gjort ett par platsliggningar innan jag åkt hem från jobb och det har fungerat bra. Jag har lagt Micke och Sara var för sig ett antal minuter och det har varit lugnt och fint. På torsdagseftermiddagen så la jag dom båda två tillsammans och tiden var väl ca 4 minuter och det var väldigt lugnt och fint. Micke som blir lite osäker i de moment där jag lämnar honom och som då börjat skälla och gnälla fungerade nu mycket bra och båda två låg riktigt lugnt och harmoniskt och inte ett enda gnäll från Micke så det bådar gott för framtiden. Verkar som om vi börjar komma överens på plan jag och min fina kille men som sagt han är stresskänslig och går väldigt fort upp på en nivå där han inte mår så bra så vi tar en dag i taget men nog börjar jag fundera på att anmäla honom till lydnadstävlingen i Juni - men vi får se hur det blir när vi börjar jobba med lite mer störning.

Har under veckan tagit ett par "ekonomiska" beslut som verkligen behövdes. Har sagt upp min fasta telefon eftersom jag egentligen inte använder den. När jag fick räkningen över de "trafikavgifter" som jag använt sedan 1 november fram till sista mars och den visade på 54 kronor så insåg jag att jag betalar för något som egentligen bara hänger på väggen i hallen ................lite dumt faktiskt. Har haft funderingar länge på att säga upp den men det har inte blivit gjort men nu finns den inte längre från den 1 Juli 2010.

Sedan har jag tittat på mina hundförsäkringar och gjort lite jämförelser och fick faktiskt ett riktigt bra erbjudande från det försäkringsbolag där jag har alla mina andra försäkringar och det innebar att mina månadskostnader minskade med halva priset och skillnaden mellan försäkringarna var en ökad självrisk på båda hundarna med 400 kr, från 1100 kr till 1500 kr + att procenten på det som jag betalar på resterande gick upp från 15% till 20 % . Liv- och veterinärvårdsdelen och även användbarheten mm låg exakt som min tidigare försäkring så det var inte så mycket att fundera över utan jag bytte försäkringsbolag. Nu hör det till saken att jag haft samma försäkringsbolag för mina hundar i alla år så lite funderingar hade jag nog men insåg att man ska nog inte betala en massa pengar i onödan - vi kan nog göra roligare saker för pengarna. Gör man en snabb beräkning på det som jag sparar så gör det 3000 kr på ett år och det kan man göra mycket roligt för............:) Om inte annat så kan man lägga in dom på "hundkontot" så finns dom där om man behöver dom.

Så har väl min vecka varit och eftersom jag inte varit så "praktisk" så har det blivit en massa "teoretiska" saker som man har tagit tag i och det är ju inte heller fy skam....:). Undrar om det är fler än jag som är så otroligt korkad så man börjar med en massa andra saker i stället för att gå och lägga sig när man kommer hem från jobbet................men det är väl det att det handlar om att det finns en massa saker som bara står på kö för att bli gjorda och det har inte funnits tid till det tidigare eftersom det varit en hel massa tid som lagts ner på träning med hundarna och nu orkade man inte det så då började man "bläddra" i kölistan........

Nu blir det i alla fall en lugn helg och ska då försöka ta igen lite "vilotid" och sedan blir det nog lite träning med hundarna om orken kommer tillbaka.

Ha det

7 kommentarer:

  1. Verkar som även kameran blivit förkyld. Jag tror att detta är din första blogg utan ett enda fotografi/M-L

    SvaraRadera
  2. Segt att gå omkring med flunsa i kroppen...skönt att du är på bättringsvägen...försäkringar ..jag gick igenom mina i slutet på förra året och jag/vi sparar ..tro det eller ej...10.000:-/år genom att byta bolag..så nog gäller det att hålla koll...ja hela tiden...
    Ha det
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Hm...är nog dags att kolla min värstingförsäkring också, som jag har i Agria. De är ju inte de billigaste, precis, men som du säger - jag har ju haft dem i alla år...man blir väl litet trög då.

    Krya på dig din stackare!

    SvaraRadera
  4. Då har du ju gjort som man ska göra när man är sjuk. Fast ja känner ju dig och förstår ju såklart att du säkert har gjort lite mer också:))

    Aja, hör av när du frisknat till.

    Måååånga "kryapådigkramar" från Misse och mig!

    SvaraRadera
  5. WOW Anna-Karin - du har verkligen gjort ett bra val med att byta försäkringsbolag, 10 000 kr, det är inte fy skam. Vad bytte du till för bolag och vilket bolag hade du tidigare - men jag kan nog tänka mig vilket det var...:) Samma som jag antagligen.

    SvaraRadera
  6. Jag har bytt från If till Folksam....det blev en hel del när man börjar gå igenom allt som är försäkrat..och måste vara det...till och med han på bolaget blev förvånad när det skilde så mycket....men så är det ju...de smyghöjer år från år och man bara betalar...
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  7. Anna-Karin: Det är faktiskt Folksam som jag också bytte till med hundförsäkringen och har jag alla min försäkringar där och det innebar ju att jag fick rabatt på hundförsäkringen så det blev ett bra byte men givetvis är det som du säger - man måste nog hålla koll...:)

    SvaraRadera