torsdag 15 april 2010

Snart torr lydnadsplan!!

Lydnadsplanen på klubben är ju snart torr - vilken härlig syn eller vad säger ni...:)

Visst måste man nog än använda stövlar för att inte bli sååååååååå blöt men nog känns det härligt att kunna gå ut på planen och träna.

Har gjort så att antingen så har vi tränat en stund under lunchen eller så har vi stannat ett litet tag efter jobb och tränat - tycker det är super att kunna träna på planen.

Idag så körde jag med Micke först - vi körde lite kontakt med kommando orden framviskade för att han inte skulle börja gnälla och skälla och gissa om det fungerade bra. Han var lite konfunderad och hade inte riktigt fokus men inte ett enda gnäll - kanonbra. Ville inte pressa honom för mycket men vi körde lite inkallande med ställande där han haft stora problem med att kunna hålla tyst och även platsläggandet men inte ett knyst. Sedan körde vi en apportering där han haft startskall men inte ens där kom ett ljud men då blev det lite slams med apporten istället, han släppte den innan avlämning och var väldigt okoncentrerad. Till slut så avlämnade han apporten som han skulle och vi avslutade där för under hela tiden så var det - ett gnäll - tror jag och det är liksom en fruktansvärd framgång. Få se om vi äntligen kommit på hur vi ska komma överens på plan jag och min kille......:)

Sedan körde jag med lilla Sara och även hon var lite okoncentrerad från början men gick sedan riktigt bra. Inkallande med ställande börjar vi få till riktigt bra - några steg och så en liten tvekan från henne visar att vi inte riktigt förstår varandra - men det kommer. Apporteringen var det lite slams med men hon jobbar på bra och vi slipar på detaljerna. Provade på fjärrdirigeringen med ett avstånd på ca 5 meter och då såg hon ut som ett frågetecken och förstod inte ett enda av sitt eller ligg kommandona. Blev lite full i skratt och flyttade mig fram en bit och då gick det bra. Vi körde lite till så jag kunde gå ifrån en bit och hon började förstå att sitt är sitt var jag än befinner mig....................:)

I går fick jag besked från Öjebyns veterinärer att vi måste boka om röntgen och ögonlysningen för Sara - vi fick den 5 Maj istället för den 6 Maj. De hade visst problem med veterinär för ögonlysningen men det ska nog gå bra om jag bara får ledigt från jobb.

I går var jag också med Pigan på en liten joggintur och det gick riktigt bra. Vi promenerade upp till kaptensgården och sedan sprang vi hem till kullen. Pigan hade lilla Misse i koppel men mina hundar fick gå i sele och lina för att hjälpa mig framåt. Det kändes riktigt bra och hundarna höll riktig bra fart och bra drag i linan så det gick väldigt fort nerför kärleksstigen mot kullen. Sa åt Pigan när vi satt och pratade hemma hos henne att det här kändes ju riktigt bra och det måste vi ju göra om.....................................meningen var nog att jag skulle följa med henne på en joggingtur även idag men efter att jag tagit mig ur sängen i morse så insåg jag att om jag klarar av att gå till bilen så gjorde jag det riktigt bra......Jisses vad ont i benen jag hade i dag och jag tänkte på vad man brukar säga: är huvet dumt så får kroppen lida...............ja det känns nog lite så idag, men men ont krut förgås ju inte heller så lätt så det är bara vila en dag och så kämpa vidare.....:))

Nu ska jag vila "hela ryggen" på soffan en stund.

Ha det

4 kommentarer:

  1. haha! Per sitter här och säger åt mig att jag "måste ta det lugnt med stackars tanten":)) Förstod nog inte på messet att du var så öm, så nästa gång blir det rejäl uppvärmning och rejäl stretching som gäller för dig!...och nästa gång blir såfort du börjat få liv i benen igen ;)

    SvaraRadera
  2. Men ooppss nu har jag varit borta från Torpet länge...har lydnadsplanen tinat upp??? Nåväl snart är jag och Puma där igen, brukar ju byta adress till Torpet/skogen under sommar-månaderna :) Vad härligt att du kommit igång ordentligt med långa promenader och lite jogging, bra för kropp och själ!

    SvaraRadera
  3. Nu har spelet (det där du inte gillade...) hamnat i Partille - där gick det hem =)

    Jona visade sig tänka lika snabbt som Christian - är det en grabbgrej tro?

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Annika - ja det var väl bra att de gillade spelet och det är nog en grej för de som är lite lite yngre än oss:)

    Själv har jag köpt ett nytt spel.

    SvaraRadera