lördag 15 augusti 2009

Tävling med Sara



Ja då har vi tävlat för andra gången jag och Sara och denna gång måste jag säga att det har varit en riktigt rolig upplevelse. Hela veckan före tävlingen har hon slamsat och tramsat på träningarna och jag har fått skratta åt hennes uppsyn: Det här har jag aldrig fått lära mig............ja, ungefär så har det varit.



Och så kommer tävlingsdagen och hon går så stabilt och bra från första till sista momentet. Är med mig hela tiden och riktigt fokuserad på mig så jag kände hur jag kunde hjälpa henne genom alla moment och hon hade inga problem att ta emot min hjälp. Det var riktigt roligt och visst hade vi lite tur också.........men det måste man ha på en tävling.



På platsliggningen så började hon med att lägga
sig snett och när jag går iväg så kryper hon ett par steg - ja det är ju minst 2 poängs nerdrag men vad händer.....jo, en hund reser sig och går fram till en annan och ett hundslagsmål håller nästan på att starta så momentet avbryts och de hundar som stigit upp blir hämtade och vi börjar om från början.....................

Nu hade du tur sa domaren åt mig när han gick förbi och log............hmm - jag log också.


Nästa platsliggning gick som en dans och 10 poäng var klart.


















Tandvisningen hade hon inga problem med så där fick vi vår andra 10 poängare........härligt!!



Sedan kom linförigheten och gissa om hon gick bra. Vi fick gå ett jätteroligt program med vänster och höger om halt, vänster och höger om marsch och diverse svåra grejer men hon följde mig så otroligt bra. Hon hade något snett och långsamt sättande men annars var jag så otroligt nöjd med henne och poängen blev 8,5 - mycket bra!!


















Sedan hade vi platsläggandet under marsch och hon var jätteduktig och där inkasserade hon en 9 poängare - riktigt bra läggande.


Sedan kom inkallningen och där har hon haft problem med att sitta kvar men nu satt hon tryggt och bra och kom riktigt fort men hade en litet slarvigt avslut men vi fick 9 poäng även där - jätteduktig tjej!


















Och så kom ställandet som jag var lite orolig över för kvällen före när jag tränade med henne så hade hon ingen aaaaaaaaaaaning om hur man gör. Så där gick jag in med ett dubbelkommando för att hjälpa henne och det gick vägen, hon stannade men tog ett par steg men sedan stod hon stabilt och bra och poängen blev 7,5 - kanon!!


















Och så var det apporteringen och den har hon bara älskat - sista veckan har hon kastat den och slamsat med den så jag har bara skrattat åt henne:





















Hon tog apporten hur lugnt och stabilt som helst och så tänkte hon börja kasta med den när tävlingsledaren sa : ta apporten - och snabbt som blixten så hant ja ta den innan den flög i luften...........puh vilken grej och där blev poängen 9 - mycket snyggt gjort ...........av mig!!!




Och så hade vi bara sista momenten kvar vilket var hoppet och där gick det som tåget. Hon gjorde ett lite slarvigt avslut så jag fick gå in med ett dubbelkommando men vilken tjej - va!! Poängen blev 8,5 - super!


















Sedan fick vi helhetsintrycket och poängen blev 8,5 med motivering - mycket bra samarbete - Gissa om jag var stolt över min lilla tjej!!


Slutsumman blev 176 poäng och det innebar ett första pris och uppflytt till lydnadsklass II - Oj oj vad lycklig vi var.


Placeringen blev 4 totalt och jag var riktigt riktigt stolt över min lilla tjej som ändå bara just fyllt 1 år.













Domaren heter Lennart Hagstedt och är en bland dom bästa lydnadsdomare som jag någonsin gått för och fastän han nyss fyllt 80 år så har han lydnadsreglerna på sina fem fingrar - tänk om man fick vara så när man kom dit. Tack Lennart för dina fina poäng och motiveringar.



Jag hade anmält mig till Lördagens tävling också för att få två chanser att fixa uppflytt men eftersom det gick så bra på fredagen så strök vi oss på lördag och jag gick in och jobbade som domare istället.



Det var en riktigt rolig upplevelse och jag hoppas att jag och Sara ska få många såna på tävlingsplanen tillsammans.


Ha det bra!
Tack Marie-Louise för att du fotade oss!!!

5 kommentarer:

  1. Hon är superduktig när hon vill din lilla slammsa...

    SvaraRadera
  2. Kjempegrattis til deg og Sara med opprykk til LP kl 2 og en kjempefin poengsum!!!
    Lykke til videre!

    Mange hilsener Arne og broder Trix

    (Har forsøkt å skrive en hilsen før, men ikke fått det til, håper dette går bra)

    SvaraRadera
  3. Grattis till uppflyttet och födelsedagen i nämnd ordning (gäller att prioritera vad som är viktigt i livet)! Låter som om nerverna inte sabbar tävlandet för er - härligt! Får se hur jag klarar det när det är dags igen efter flera års uppehåll...huga!

    Annika och Imsan

    SvaraRadera
  4. Hördu Monica - hur bar du dig åt för att ge "anonym" möjlighet att kommentera - det vill jag också fixa på Irras blogg, men vet inte hur! Är så dumt när man måste logga in för att kunna kommentera annars.

    SvaraRadera
  5. Grattis!! Men ni är ju alltid duktiga, så jag visste ju att det skulle gå bra:) Synd bara man vart bortrest hela helgen, hade annars vart jättekul att se er! Aja, har huvudvärk jag med - kanske är nåt virus:P

    SvaraRadera