onsdag 26 augusti 2009

Nästan en hel vecka

Söndag 23 Augusti
Ja, så har nästan en hel vecka gått och det har hänt en hel del. I söndags den var vi ut i spår skogen. Det var jag, Marie-Louise och Pigan med våra jyckar som var ute i regn och rusk.

Efter att vi lagt ut spåren så gick vi en promenad som vanligt och givetvis så blev det lite bus också. Nedan syns lilla Misse när han vilar mellan busorgierna......

Här tittar Marie-Louise och Pigan på buset hos våra jyckar.................

Och här kommer buset i en liten filmsnutt som jag filmade.............nog har dom det kul ändå ute i skogen.................eller hur!!!


Vi hade lagt varsitt spår till Misse och Iza parallellt för att de skulle få gå dom samtidigt. Tanken var att Iza inte skulle fokusera så mycket på vem som gick i linan utan koncentrera sig på spåret men ack vad vi bedrog oss.
Lilla Iza har inte en tanke på att spåra när jag håller i linan...................jag vill iiiiiiiinte..............och givetvis så fick hon sin älskade Matte som fick ta linan och gissa om det gick bra att spåra. Vi ska försöka hitta på andra - roligare för Iza - sätt att få henne att ta för sig lite mer i skogen och det blir nog inga problem för det är en väldigt positiv liten jycke det där, hon älskar att leva.........:) Kolla bara vad lycklig hon är när hon hittar slutet................åt sin Mamma..............!!!




Misse hade inga som helst problem i sitt spår och Matte Pigan passade på att plocka blåbär under tiden hunden spårade..............hmm............men gott var det när det visade sig att hon plockat minst en handfull åt oss allihop..........du är förlåten!!!!


Lilla söta Pigan, visst är det lätt att förlåta när man ser ut så här...............:) Och som hon älskar sin lilla Misse.................det syns väl!!!!




Sedan gick jag med Micke som hade fått två spårövergångar för att inte få en chans att byta spår och samtidigt så ville jag se hur det kan se ut när (om) han gör det. Jovisst var han intresserad av att byta spår när övergången kom men helt plötsligt kom han av sig och fick vittring på snitzeln som fanns för att markera övergången och vid mitt kommando - sök spår - så var han tillbaka i sitt spår.
När den andra övergången kom så fick han vittring på snitzeln igen och denna gång lät jag honom ta snitzeln och sedan gick det bra att fortsätta spåra på det ursprungliga spåret. Lite slarv och väldigt bråttom hade han nog så här får vi nog lägga in lite andra klurigheter till honom för att få honom att gå ner i varv och komma tillbaka till sitt lugna metodiska spårande igen. På bilderna nedan syns vad fint han började spårade och sedan när han hittade slutet..................nog är han ganska söt i alla fall fastän han slarvar lite min fina gubbe!!





Lilla Sara var väl lite för intresserad av Pigan i början av spåret och efter ett skarpt - NEJ - från mig så gick det genast bättre att koncentrera sig på spåret. Hon gick riktigt bra, hade lite problem i första vinkeln och inte hade hon väl riktigt tryck i spåret heller men klurade sig fram, hittade sina apporter och även slutet. Halvbra tyckte jag nog att det var - hon kan bättre, kanske nästa gång...:)
Men visst är hon fin min lilla söta Sara......





Det droppade lite regn hela tiden men det var inte alls farligt men nog var det skönt att komma hem och hoppa i ett varmt bad................mmmmmmmmmmm..



Måndag 24 Augusti


Den här dagen fick jag besked om att min söta lilla bil inte ville vara med längre. Att man ska vara så beroende av bilen.
Ja, det är topplockspackningen eller i värsta fall spricka på toppen och detta går givetvis att laga till en nätt liten summa av 6000-8000 kr............................
skit skit skit skit skit skit.........annat kan jag inte säga.


Sedan kom ju nästa dåliga besked, inte en verkstad i hela kommunen kan ta in den på minst en månad................skit skit skit skit skit............det finns inget annat att säga.


Har inte en chans att komma på jobbet utan bil eftersom inte en buss går åt det hållet men jag får åka med Marie-Louise på morgonen eftersom hon också börjar sju och det blir bara en liten omväg för henne att hämta upp mig. Sedan när jag ska hem så kommer Christian och hämtar upp mig så visst fixar jag det men inte är det kul. Sedan är ju frågan - NÄR FÅR JAG IN DEN PÅ VERKSTAN - Tänk om man hade kunnat skruva själv då hade nog detta varit fixat och tänk om man vore miljonär då hade nog inte den här bilen stått på min gård...........:(

Ja, inte är det mycket man kan göra annat än att försöka få ut någonting positivt ur detta också............har inte hittat något än men jag jobbar på det!!!!!


Efter att Pigan kom och hämtade mig från jobb på Tisdagen så var vi ute i skogen på en härlig promenad och visst kändes allt lite bättre efter det för vad kan inte naturen ge oss stackars människor i otroligt sköna upplevelser och med så fina och söta små vänner . Titta bara nedan.














Tack mina vänner för att ni finns !!!
Onsdag 26 Augusti


I dag har vi tränat lydnad på plan under min lunch. Jag och Sara tränar för fullt på apellklassmomenten för att kunna ställa upp och tävla till septembertävlingen. Vi tragglar med framförgående och fick ett riktigt fint tips visat av Lena Hermansen som visade sig fungera kanon - Tack Lena för att du visade mig det så fint - Nu har hon ett ganska bra framförgående men lite tam utgång men det kommer säkert.

Det fria hoppet jobbar vi också med och hon har inga stora problem med att hoppa ut - sätta sig - och sedan hoppa tillbaka utan problemet ligger i att hon har lite svårt att taxera så ibland så hänger inte baken med över hindret och då ser hon så förnärmad ut så jag har svårt att hålla mig för skratt. Vi jobbar med att få ut avståndet både i ut och in hoppet och det är lite svårt men det kommer nog säkert att bli bra även där. Hon är ganska duktig min lilla tjej och rolig att jobba med.

Sedan har vi tränat på positionen och nu orkar hon hålla koncentrationen och en bra position väldigt långa stunder så visst går det framåt för oss men fortfarande har jag lite och inget krav på henne utan vi leker fram väldigt mycket för hon är ju ännu bara barnet - lilltjejen.

Nu blir det koppelrastning och sedan tidigt i säng och det kan ju vara skönt för en gång skull...:)

Ha det gott

9 kommentarer:

  1. Det var ju halva veckan på en gång... jag tar nog hela veckan på en gång. Det är så trist när man sitter vid datorn och skriver och så åker man ur internet pga att det mobila bredbandet svajar här på Kilen....

    SvaraRadera
  2. Vi får väl ställa på NOB:en igen, så får du ta den tills din bil är fixad...säg bara till, kan inte tänka mig att Ancie sätter sig på tvären. De blir väl tokiga på mig på Transportstyrelsen och försäkringsbolaget däremot, men så vaddå...så säg till om jag skall kontakta dem.

    Och ett råd från en luttrad - byt ut topplocket om det är sprucket, laga inte. En firma lagade det i min gammelbil för många år sedan, tog bra betalt, felet återkom, tog lika bra betalt ("nya sprickor"), sen sade någon att sådant lagar man ju inte, man byter, och det kostade det med, men sen har det funkat.

    Till väsentligheter: hur är Iza om det är matte som är spårläggare tillika slutfigurant? Det går ju att göra spår där figgen är rörlig och man får arbeta sig ikapp...himla skoj och spännande, men litet jiddrigt att arrangera när spåret skall vara kort och figgen inte får höras...

    ...och vad är det för helmligt tips till framförgåendet...? Pris för avslöjandet? En spettekaka?

    SvaraRadera
  3. Jo jag tror det sättet att träna in framförgåendet är min och Pumas melodi, vi nöter på för fullt, snart blir det nog en stig fram och tillbaka på lydnadsplanen :)
    Det där med bilen var ju tråkigt, jag fick ångest bara av o läsa det...vet ju hur det är...synd att man är så beroende av den :(
    Kul och läsa om era äventyr i spårskogen, jag tror pappa Micke känner på sig att han är äldst så han gasar på för att visa alla andra snorbattingar hur ett PROFFS spårar...jajjemen :)

    SvaraRadera
  4. Haha vilket härligt inlägg, du glömde bara 2 detaljer sådär - vi såg en björn........nästan iaf. Och åkturen hem från skogen var inte alltför pleasant(syftar på min rackeljäkla-bil, som vi ska skicka till bilhimlen snarast möjligt). Nåväl... nu blev jag pepp på att bli lika utförlig som dig när jag skriver så jag ska börja jobba på det!

    Gonatten!

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset - Annika - och vi har nog funderat på det där med Matte som slutfigurant men vi vill nog vara lite försiktiga så vi inte skapar en stress hos våran lilla Iza för hon har en fruktansvärd kapacitet och motivation i spåret. Nästan lite för hög men vi jobbar på det....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  6. Tror ni kan klara er från stressen om Iza inte får se matte försvinna eller lägga spåret, bara plötsligt hittar hennes doft i spåret och strax har spårat upp henne (medvindsspår blir nog nödvändigt).

    Funkade kanon på Åsas hund Lova (minns du dem?), som också var litet för högt i varv. Går det att arrangera på ett sådant sätt att Iza är lugn i starten (d.v.s. inte har upplevt att matte försvann!) så är det värt ett försök. Är hon lugn i bilen så kan ni bara lämna hundarna där, parkerade så de inte ser vad ni gör, så fixa spåret och sen låta någon hämta Iza. Bäst är nog om ni till och med kan försvinna från bilarna åt ett håll, men ha spåret någon annanstans, så hon inte är i "hitta-matte-mode" redan vid uthoppet ur bilen.

    Bara ett förslag.

    Annika

    SvaraRadera
  7. Ja det var ett bra förslag, det kan nog vara någonting att prova för får hon se Matte så blir det nog för mycket stress. Och visst kommer jag ihåg Lova..............kanonbra Tack för påminnelsen. Det ska vi prova.

    SvaraRadera
  8. Svarade i Imsans blogg, men kanske klokare här, så här kommer en kopia:

    Angående NOB:en - erbjudandet kvarstår om du tröttnar på pusslandet - skatten behöver du inte ligga ute med, det borde vi väl klara på två, syrran och jag. Och som du säger - man får ju igen den i slutänden, eftersom bilen snart ställs av igen.

    Nå, du hör av dig ifall att...

    SvaraRadera
  9. OK, lördag kväll, ni är väl trötta efter dagens MH med lilla Sara, så det är väl ursäktligt att bloggen inte är uppdaterad med resultatet därifrån, men längre än till söndag kväll vill jag INTE vänta!!!

    Annika å Imsan

    SvaraRadera