söndag 9 augusti 2009

En heldag i Nattavaara




I dag har jag och Marie-Louise varit ute i Nattavaara och hälsat på Anna-Karin, Tomas och Ellinor...............och vilken dag det har varit. Tusen tack hela familjen för denna dag - helt otroligt. Titta på Anna-karins blommor......................fina Va!! Och kolla här nedan när Bonden i Nattavaara jobbar med sin fina traktor.................oj vad det går!!



TUSEN TACK FÖR DEN GODA MATEN - DEN ÄR BARA BÄST!!!



Det blev ingen vallning för det var alldeles för varmt och fåren hade inte klarat att bli "jagade" av våra hundar så vi for ut i skogen för att lägga lite spår istället.


Vi for ut till Anna-Karins stuga och började med att lägga ut spår till alla hundarna: Dante, Micke , Sara och Iza. Sedan öppnade sig himlen och regnet bara öste ner medans åskan gick riktigt ordentligt. Så vi blev sittande i bilen en stund för att vänta ut regnet.



När det slutat regna så snitzlade vi upp en uppletanderuta för att Marie-Louise skulle få träna som tävlingsledare på ett tävlingsmässigt sätt. Det gick riktigt bra för henne och även för Anna-Karin med Dante och för mig med Micke. Anna-Karin och Dante plockade in sina fyra apporter med lite hjälp på sista apporten - det var ju så varmt - och Micke fick ta in två apporter. Titta på bilderna vad duktig han är min kille.






Han var så lycklig när han kom med apporten.




Lägger in filmsnutt på Dantes första "skick" - mycket stiligt....................eller hur!!!






Sedan skulle vi börja med spåren och Sara skulle få börja med sitt men den lilla damen har varit lite obstinat på sista tiden och verkligen testat gränserna och så även nu. Hon slamsade och vimsade och skulle inte göra något arbete alls utan bara slamsa efter Ellinor så vi bröt spåret och satte tillbaka henne i bilen. Jag la ut ett kortare spår åt henne som hon fick gå lite senare och efter lite diskussioner och lite kontakträning så gick hon kanonbra och det var skönt att hon fick lyckas..........och sedan fick hon glass som belöning för att hon varit så duktig.....hon älskar glass min lilla tjej!

Då var det dags för Iza att spåra och hon gick - som vanligt - som på räls. Inte fullt så mycket drag i linan som tidigare så här har nog värmen påverkat även henne lite grann. Men inga problem med att hitta apporten i spåret och även slutet..................hon är duktig våran lilla tjej!!










Anna-Karin och Dante fick ett litet klurigt spår lagt av Marie-Louise och han hade det lite jobbigt men nog syns det att den killen tävlar i elitklass för inte slutade han att jobba fastän han tappade spåret ett par gånger. Han gick tillbaka och tog upp det igen och det var riktigt imponerande att se hur han jobbade................mycket skickligt gjort!! Och visst märks det att Anna-Karin har kondition för jisses vad hon fick jobba.............bra gjort utav dig också tjejen!!!! Ni är oslagbara ni två!!











När det var dags för mig och Micke att gå spåret så var han riktigt sugen, lite trött var han nog utav värmen för här var det inte lika mycket drag i linan heller men riktigt säkert gick han ändå. Anna-Karin hade lagt ut spåret och gjort en liten klurighet med att backa i spåret och jag var imponerad för det löste han väldigt bra och över en grusväg - inga problem - och sedan hade vi ju slutet där oj oj vad han är duktig min kille!!



Sedan blev det bad för hela gänget - nej just ja badkrukan Anna-Karin badade inte - men vi andra simmade tillsammans med hundarna och det var sköööööööööööönt kan jag säga för vi riktigt svettiga.


När vi kom tillbaka till byn så gick vi en promenad med hundarna och tittade på ett så fint hus som finns i nattavaara - mmmm det skulle man ha - titta på oss allihop är vi sitter på trappen till huset.











Och så fick vi träffa de nya familjemedlemmarna - råttorna kallar bondmoran dom - undrar varför ???? Dom var riktigt söta och goa....:)









Sedan var det hemfärd och när jag kommer hem så kommer min son Christian för att överlämna en födelsedagspresent och gissa vad ungen har köpt.......................jo en 10 megapixels digitalkamera.............ja vad säger man............så nu kommer det att bli bilder till bloggen!!!!!
TUSEN TACK MIN FINA POJKE FÖR DEN PRESENTEN - FÖR DEN BEHÖVDE JAG VERKLIGEN - DU ÄR BÄST!!!



Nu är det sängen som väntar................hundarna sover redan sött!!
Tack för en fin dag.
Natti natti

1 kommentar:

  1. Som deltagare i söndagens aktiviteter, kan jag bara instämma med bloggaren. En helt fantastisk dag. Detta kommer vi att göra om, var så säker.

    SvaraRadera