lördag 22 maj 2010

Lydnadskurshelg!

Oj vad otroligt roligt det är att få gå kurs...............det är så många år sedan som jag haft tillfälle att få gå kurs så detta känns verkligen härligt.

Vi är åtta ekipage från Malmen som i går kväll började vår lydnadskurs med Carina Andersson från Kiruna. Vi började med att gå igenom målbildsträning och även andra teoretiska detaljer. Det är verkligen viktigt att veta att jag överhuvud taget har ett mål med min träning - vilket det än månde vara - så ska det finnas för att kunna fokusera på träningen. Själv tyckte jag det var bra att få tipset att utvärdera ett tävlingsprotokoll från sin egen sida och inte bara fokusera på domarens kommentarer - mycket nyttigt. Den egna fokuseringen är ju väldigt viktig för att få hunden fokuserad.

I dag (lördag) har vi kört praktiskt med våra hundar, vi har kört i tio minuters pass och vi har hunnit med 4 st pass var. Oj vad många fina tips jag har fått för min fortsatta träning och även tips för att få till positionen i fria följet. Rutan satt som ett smäck när jag fick rådet att vara "övertydlig" i min kommunikation med hunden - visa var jag vill att hunden ska stanna och även visa var rutan är med alla fyra konerna. Sedan har jag och Sara tränat på vittringsapporteringen och mycket kontakt och för dagen så jag är helnöjd............:)

Micke har tränat med Per och det är nog länge sedan som jag har sett en så harmonisk hund på plan. De har i princip börjat om med kontaktträning, position och den styrande leken. Micke har verkligen visat att nu har han en positiv inställning till planträningen och det har varit riktigt härligt att se.

Nu i kväll ska vi fara ut i skogen för att spåra lite grann och sedan grilla lite grann ute på klubben tillsammans med Carina. Sedan blir det nog tidig kväll för att orka med morgondagen.

Jag känner mig väldigt "taggad" nu efter alla fina tips och råd som jag fått och även fått uppleva stadgan i kontakten med Sara så nu ska det bli riktigt roligt att fortsätta träna.

Vi är flera stycken som har fotat och filmat under hela dagen och jag återkommer med både bilder och filmer i morgon.

Ha det

3 kommentarer:

  1. Precis rätt i tid också, med junitävlingen om ett par veckor :=)

    Hoppas söndagen blev lika bra - håller kollen på bloggen!

    SvaraRadera
  2. Oj vad glad jag blev när jag läste utvärderingarna på söndagkvällen. Jag är så nöjd med att ni är nöjda :)

    SvaraRadera
  3. Ja Carina du ska vara nöjd för du är riktigt riktigt duktig både i din egen träning och att sedan lära ut det du kan till andra - där har du en bra egenskap...........TACK för kursen.

    Annika: söndagen blev riktigt bra den också och jag kommer med rapport så fort huvudet har stannat...........så att säga. Är hur trött som helst men det kommer.....

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera