torsdag 13 maj 2010

Årets första spår!

Idag så har jag och Pigan varit ut och lagt årets första spår och det var riktigt härligt. Vi hittade mycket snöfri mark vid vägen som går mot Sarkasvaara så där la vi ut våra spår.

Pigan la ut spåret åt Micke ca 300 m med två apporter och så några godisar i spåret. Sedan la hon ut ett kortare spår på ca 150 m åt Misse, också med två apporter och några godisar. Själv la jag ut spåret åt Sara och det blev nog närmare 500 m.

Vi började med Micke och han gick lugnt och säkert, som vanligt, men blev riktigt fort trött i huvudet så han hade en ganska låg fart mot slutet men missade som vanligt inte en enda godis eller apport. Gissa om han blev lycklig när han hittade sin älskade bitstock i slutet och då gick han igång ordentligt - han var överlycklig.....:)

Misse hade lite svårt att komma i gång i sitt spår men efter ett litet tag så gick det riktigt bra - han hittade också sina godisar och sina apporter men jisses vad trött han blev i huvet. Han var tvungen att få vila sig en stund efter vägen och bara tömma ur hjärnan.När han tagit sig en paus så kom han i gång fint igen och tog sig till sin bitstock och sedan fick han också extrakrafter - dom älskar verkligen att spåra och blir så otroligt lyckliga.

Spåret som jag la åt Sara trodde jag skulle bli alldeles för långt för henne eftersom det var hennes första spår för i år och jag hade sett hur trötta de andra blev men där bedrog jag mig allt. Hon hade suttit och laddat i bilen och var nästan oregerlig när det var hennes tur och det var nog tur jag hade handskarna på mig för oj oj vilken fart från början, fick hålla i henne rejält för att hon inte bara skulle springa. Hon gick verkligen kanonbra, ett tapp hade hon vid en vinkel men var riktigt taggad att hitta tillbaka till spåret och gick sedan som på räls. Hittade alla godisar och apporter men var mycket mer intresserad av att spåra än att komma till mig med grejerna. Sista biten hade jag gått ut så jag gick jämsides med vägen i asfaltkanten och sedan upp i gruskanten och så in i skogen och så tillbaka till gruskanten och så slutet vid vägen och hon fixade allting - det var storartat för att vara första spåret och att hon gick så otroligt säkert och bra kändes verkligen härligt....:)

Efter ett par timmars vila så for jag och Pigan ut på klubben och tränade lite grann på planen tillsammans med Lena och Puma. Hundarna var pigga och alerta fastän alla hade fått sitt första spår i dag - Lena hade också varit ut och spårat med Puma - vi började med en platsliggning och den dokumenterar jag nedan i bilder...............



Lena och Puma gjorde en riktigt lugn och harmonisk platsliggning så Puma fick sin belöning i "Mattemys" och det tror jag att hon gillade helskarpt....:)



Lilla Misse visade upp diverse konster................



Sara ville inte ens titta åt Misses håll................hon funderade nog på om man får göra så...:)


Misse försökte beveka Sara...................jag älskar dig Sara - kolla vad duktig jag är.....

- Kolla Sara vad lång och stor jag är...............


- Ja ja jag ser dig du är sååååååååååååååå duktig.....:)



Jag och Pigan tog vägen förbi Kullekiosken när vi åkte hem och köpte en mjukglass som givetvis hundarna fick smaka på - Sara är helt galen i mjukglass - se nedan....





Jag får hålla i Sara för att hon inte ska ta hela glassen..............Micke måste ju också få smaka..


Och visst fick han också en smakbit.................
Nu ska jag slappa framför tv:n en stund och sedan blir det sängen.
Ha det

4 kommentarer:

  1. Fy faan vad ni har det mysigt,,,, men vänta bara, på söndagkväll är jag hemma och kan delta i era aktiviteter.. och ingen glass är som kullekioskens glass... inte ens här i Gävle har jag hittat någon som är så god...

    SvaraRadera
  2. Haha! Jag har gått lite som i dimma här på morgonen, men sedan när jag läste ditt inlägg här så började jag tokskratta så nu är jag rejält vaken. Det var klockrent :) Skittrist att det regnar, men vi kanske kan hitta på någon aktivitet i eftermiddag?

    SvaraRadera
  3. Ja vi väntar på dig Marie-Louise både för att spåra, träna lydnad och även äta "kulleglass".

    Pigan: Det slutar säkert regna så vi kan sticka ut en sväng med hundarna men jag kan höra av mig i eftermiddag.

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  4. Ha ha ja bra beskrivning på Misse, han försökte nog flirta lite med Sara och visa vad spänstig och snygg han är :)
    Puma var riktigt slut igår, efter maten sov hon som en stock och sedan hela kvällen.

    SvaraRadera