söndag 16 maj 2010

Blixt och Dunder och Ryssvärme!


I går kväll så gick jag och la mig tidigt eftersom jag jag skulle upp i ottan i dag i (Lördag) för att fara till Jokkmokk och döma på deras lydnadstävling.

----------------------------------------------------------------------

Vaknade vid halv två på natten och trodde jag drömde.............jisses vilket åskväder, blixtrarna lös upp hela sovrummet och det blixtrade och smällde på samma gång. Jag tänkte att jag skulle försöka räkna mellan blixtrar och knallar men efter att det kommit tre stycken blixtrar på en gång och sedan urartade det i fruktansvärda smällar så gav jag upp och förstod att det är alldeles mitt över oss. Kollade in hundarna men det var helt lugnt där så jag kröp in under täcket och försökte somna om - lite svårt var det för nog blev jag lite orolig över detta naturfenomen men lyckades i alla fall och när jag vaknade nästa gång så var det lugnt ute........puh!!
-------------------------------------------------------------------
Pigan följde med mig till Jokkmokk som sällskap och jag hade haft lite svårt med kläderna på morgonen - långkalsonger på eller av.............nej, jag tog det säkra före det osäkra och tog på mig långkalsongerna och höll formligen på att flyta bort under tävlingen.
---------------------------------------------------------------------
Värmen kom när dimman lättade och gissa om det var varmt. Många av hundarna reagerade på värmen och det kan inte ha varit lätt att arbeta i den "bastun". Det var garanterat minst 35 grader i den första förmiddagsolen och varmare och varmare blev det under dagen. Bilden överst är Birgitta och Ingalill från BHK Malmen när de precis ska lägga sina hundar på platsliggningen och här ser man hur solen bara flödar över dom - usch vad varmt det var för hundarna och jag tyckte dom var riktigt duktiga allihop att jobba i denna hetta när dom inte alls var van vid den.
----------------------------------------------------------------------------
Det var inte så många hundar på lydnaden så fort var vi klar och startade hemfärden. Det var nästan hemskt att sitta i bilen för värmen och lilla Sara flåsade på som bara den men allt gick bra och vi kom hem på eftermiddagen. Tog en liten siesta på ca två timmar och det var riktigt skönt.
-------------------------------------------------------------------
Sedan åkte jag ut på klubben och tränade lite med hundarna. Med Sara körde jag lite position och nu "harvade" vi lite för att jag ville känna på om hon fixade kravet och visst blev hon lite låg men det gick fort att "gasa" upp henne igen. Sedan körde vi rutan ett par gånger med ca 20 meters avstånd och det gick riktigt bra. Nu körde jag utan targetmattan och hon hade lite svårt att hitta mitten på rutan men hon är väldigt säker på att hon ska till rutan och har riktigt bra fart dit så vi får träna lite mer med mattan så att hon blir mer säker på mitten i rutan.
---------------------------------------------------------------------------
Sedan körde jag lite med Micke och han gick bra - nåt skall men helt acceptabelt eftersom jag taggade upp honom lite grann för att se om han klarade det och det var inga som helst problem. Stressen kom sedan vid platsliggningen för då hade han väldigt svårt att hålla tyst så stackars Puma fick riktig störning......:) Puma låg lugnt och fint fastän Micke gnällde, skällde och hade sig så han fick säkert ligga i 15 minuter innan jag tyckte att nu hade han gått ner i varv. Lena satt och myste med Puma under tiden hon väntade på att vi skulle bli klar och sedan satt vi båda två med hundarna och pratade en stund och bara "mojsade" med dom så det blev nog bra till slut i alla fall.
--------------------------------------------------------------------------
Nu i kväll så har jag varit ute på stan i Gällivare med Pigan och Iris och så våra små vänner. Klockan var nog närmare elva på kvällen när vi började vår promenad så det var ganska livat på stan så det blev en riktigt fin träning. Alla hundarna var riktigt lugna och harmoniska, Misse fick ett litet bakslag för Pappa Micke råkade komma så långt före men han lugnade ner sig och sedan var det helt lugnt.
Nu är klockan mycket så nu blir det "lådan".
Ha det

2 kommentarer:

  1. Jaa, nu är sommaren här och vi har många fina sommarnätter/kvällar att se fram emot. Tack för idag :)

    SvaraRadera
  2. Avundsjuk på värmen - här är det dunjacka på! Kallt och blåsigt, solen lyser endast med sin frånvaro. Brrrr...

    SvaraRadera