söndag 9 maj 2010

Kurshelg!


I helgen så har Åke Nalisvaara varit uppe på Malmen och haft kurs både för deltagare med hund och även åhörare. Själv har jag varit "mat tant" tillsammans med Aina.


Vi har skött om köket hela helgen och passat upp med både frukost, lunch och fika. Emellanåt har man försökt hänga med på vad som blivit sagt under kursen och nog har jag hunnit få med mig en hel del. Hade verkligen velat vara med själv på kursen men det har varit lite mycket utgifter just nu med höftledsröntgen och ögonlysning på Sara och det har ju givetvis varit prioriterat så då får man ställa upp och hjälpa till istället.


Har verkligen märkt på kursdeltagarna att de fått med sig mycket för på söndag eftermiddag var det många trötta deltagare som fikade en sista gång innan avslut. Många fina träningstips och råd har Åke delat med sig av och jag tycker att jag själv har fått ett par intressanta tips vad gäller träningen med Micke. En mycket givande helg.


Provade Micke på plan både på Lördagseftermiddag och även söndagseftermiddagen och gissa om han fungerade bra. Vi jobbade mycket i leken och såg till att styra från början till slut och Micke har inga problem med att jag styr men jag har nog varit väldigt otydlig i mina signaler och där har nog gnället och skallet kommit. Nu har vi bara provat två gånger och visst blev det lite gnäll och nåt skall också men fort så tystnade han och jobbade på riktigt riktigt bra.


På söndagseftermiddagen så fick jag hjälp av Aina som kommenderade mig och Sara i fria följet och där fick jag mycket bra hjälp vad gäller mina "markerade" vänster och högersvängar.........det är inte lätt för hunden att följa när man som jag stannar till i vänster och högersvängar - vilket jag helt omedvetet gör - och då är det kanon när någon säger till så att man har chansen att bli medveten om det och jobba bort det. Sara gick riktigt bra när vi fått jobba ett tag och våra vänstersvängar var helt utan trängande från hennes sida med en mycket bra position. Tack för hjälpen Aina....!!


Sedan gick vi med sele och lina upp till kaptensgården för att hundarna skulle få jobba lite grann och för att jag skulle få röra mig lite. Det har inte blivit så mycket för varken mig eller hundarna under helgen eftersom vi varit kökspersonal under kursen så det var skönt att få gå en ordentligt promenad.


Nu har jag tagit en massa foton under kursen som jag kommer att skicka till Malmens webmaster så får han lägga in dom på hemsidan så kan deltagarna gå in och titta på dom.
Nu blir det ett riktigt långt och varmt bad och sedan tidig kväll.
Ha det

3 kommentarer:

  1. Det låter som det var en bar idé att ställa upp som kökspersonal när kassan tryter och man ändå vill gå kurs, gissar att du snappat upp en hel del.... bara att dela med dej när vi kommer hem. Ha´re gott, vi hörs

    SvaraRadera
  2. Orkade verkligen inte komma ut idag, hade så många måsten att ta itu med som försakades igår medan jag putsade fönster:) Men vi kan väl träffas i veckan så kan du väl återge lite från kursen?

    Vi är redo för promenad och joggingsällskap nu.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Kul låter det - vi har också bokat kurskvällar för vår träningsgrupp, men det blir inte förrän i höst, ser fram emot det. Man blir så peppad av att få nytt till livs.

    Junitävlingen närmar sig - har du anmält Sara?

    SvaraRadera