torsdag 22 oktober 2009

Det gjorde riktig ont!

Nu har jag fått mina kortisonsprutor och fastän jag var inställd på att det inte är så farligt..............så jisses vad ont det gjorde. Till och med läkaren blev lite fundersam men efter en snabb koll MED SPRUTAN så fixade hon det.

Det var mitt högra knä som hon inte fick in sprutan i och sa att själva ledspringan glidit ihop och det tyder på artros...........och det betyder att det inte går att göra så mycket åt utan detta kommer att bli lite enklare att leva med kortisonsprutor men det kommer tillbaka igen och igen och igen och igen och givetvis värre och värre för varje gång..................ja inte känns det lätt !!

Hon satte in kortison i båda knäna, vänster gick det väldigt lätt, och sa att det är nog mest från artrosen som besvären i hela benen kommer ifrån och hon ville kolla det med att enbart spruta båda knäna för att se vilken reaktion det gav på hela benen.

När bedövningen släppte vid halv tre tiden på eftermiddagen så hade jag inte en chans att kunna gå och hade förutsett detta från förra gången då jag bara fick i mitt högra knä så Christian kom hit efter jobbet och gick ut med hundarna och sedan kom Marie-Louise hit på kvällen - vad hade jag gjort utan er - TACK!!

När Marie-Louise kom så kunde jag röra mig mer och tillsammans med en krycka så följde jag sakta med när hon gick ut med hundarna för att få lite friskluft och det var skönt att känna att jag kunde, om än väldigt långsamt, ta mig fram för egen maskin. Hundarna njöt av att få komma ut och lilla Sara fick busa en stund med Iza.

Micke har varit som en hönsmamma, varit bredvid mig hela tiden, stöttat mig så fort jag skulle försöka ta mig nånstans i lägenheten - han är helt "outstanding" - När jag försökte mig på att nå toaletten första gången så gick han och stödde upp mig från ena sidan - steg för steg - och sedan när jag skulle resa mig från toaletten och inte kom upp så var han där och så fick jag greppa med båda händerna i pälsen och så stod han som en betongpelare och så var jag uppe. Nog är våra små vänner helt otroliga på att veta precis vad som behövs, nog är han riktig Pappa Micke alltid - jag älskar dig så otroligt mycket min Micke....

Lilla Sara har nog mest varit konfunderad över Mickes beteende men ville också vara väldigt nära, skulle ligga i sängen tillsammans med Micke och gick som en liten skugga efter Micke när han följde mig i vart steg...............mina gullevänner dom visste vad som behövdes. Men visst var dom lyckliga när Christian och Marie-Louise kom så att de fick lite helt egen uppmärksamhet också, jag såg ju hur dom njöt av att få komma ut på kvällen när Marie-Louise kom.

Nu har dom gått och lagt sig och Micke ligger och kikar på mig precis som att - det är dax för dig också att komma och lägga dig - och det ska jag givetvis göra och så får vi hoppas att allt är ok i morgon precis som det var förra gången.................:)

Ha det

7 kommentarer:

  1. Hoppas att smärtan släpper...det var inte roligt att se dig ha så ont.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hörru! Jag är nog helt säker på att du väntat in i det sista med sprutorna din tjuris! Men hursomhelst hoppas jag att du blir bra nu och att det onda lättar med bred marginal så att du kan komma och hälsa på oss, för nu snart så är det helt färdigt! Kramar!

    SvaraRadera
  3. Ursäkta, måste skratta - läser Pigans inlägg, och uppenbarligen känner hon dig...lika tjurig som morsan, det är du, jag kan bara hålla med :)

    Men bortsett från det - jag hoppas att det ger med sig snart, så du blir rörlig igen. Jag brukar knycka av Kellies Bioglukomin, inbillar mig att det lindrar ledvärk, och det skall ju vara bra för artroser...har du testat? Kanske kan bromsa i alla fall.

    Tur du har både två- och fyrbenta till hjälp. Och tur dina fyrbenta är collisar, Irra visar inga skötersketendenser alls, kan jag tala om. Jag får minsann klara mig själv, jag...:(

    SvaraRadera
  4. Nu är jag faktiskt väldigt rörlig och det känns kanonbra - läkaren hade rätt - det hade påverkan på hela benet men bara sprutor i knäna....skönt. Pratade med läkaren angående glukosamin och hon sa att det har ingen som helst verkan på artros eftersom ledbrosket redan är förstört och glukosaminet inte bygger upp det igen...........ja, ja tänkte prova i alla fall när det blir riktigt illa igen...

    SvaraRadera
  5. Men oj vad besvärligt du haft,vad skönt att det hjälpte med sprutor.Hoppas det onda försvinner nu.Och du vet om det skulle krisa med rastning av hundar eller annat kan du också ringa till mig, jag är ju ännu fritidsforskare (arbetslös) så jag har all tid i världen att ställa upp och gör det mer än gärna!

    SvaraRadera
  6. Till Lena!
    Jo jag vet att du skulle ställa upp för du är bara sån.....du bara finns där för alla andra när det behövs med ditt fina sätt men jag hade hoppats att jag kunnat finnas för dig också när du fick besked om Pumas röntgen men ibland så räcker inte orden till och man frågar sig många gånger varför ......men jag tror att du nu i alla fall när du vet kommer att kunna träna på rätt sätt och få många många år med fina Puma och det känns bra att veta att jag kan ringa dig om det behövs - du är också en som jag tycker är "outstanding" som min Micke...:)

    SvaraRadera
  7. Ja men det var fina rader du skrev i min blogg och jag vet att du tänkt på mig :)
    Och jag måste försöka vara stark nu för Pumas skull.
    Känns skönt att ha vänner som stöttar mig...och DU är en av dem...

    SvaraRadera