torsdag 10 september 2009

Veterinärbesök

Ja idag var det våran tur att göra ett veterinärbesök. Lilla Sara har varit låg ett par dagar och haft lite irritation i ögonen och även röd i halsen. I går så fick hon lite feber och då var det ingenting att vänta på utan jag ringde till veterinären idag.
Vi fick komma nästan på en gång och det visade sig att hon var ordentligt inflammerad i sina ögon. Veterinär Andreas gjorde en ordentlig koll av hennes kanaler och det visade sig att den högra kanalen var helt igensatt. Halsen såg inte heller så fin ut, tonsillerna var röda och riktigt svullna så nu är det medicinering som gäller.

Hon fick Vetrimoxin som hon ska äta i åtta dagar och fucithalmic till ögonen som hon också ska ha i åtta dagar. Har varit lite orolig för henne eftersom jag vet att hon är en riktig liten vilde men de senaste dagarna har hon varit som lite avslagen och i går när febern kom så visade hon sig bli riktigt känslig.

Veterinären fick kolla upp Micke också så att inte han går och bär på något men det visade sig att han såg riktigt fin ut i halsen och det var ju skönt. Han fick beröm av veterinären för att han var så duktig när han skulle titta honom i halsen. Veterinären sa att det han gjorde när han skrapade riktigt ordentligt på ärren som han hade efter sin tonsilloperation är ovanligt att man får göra på en hund som inte är sövd - så där skötte han sig riktigt bra min fina kille.

Nu får vi stryka oss från tävlingen som vi anmält oss till och veterinären skulle skicka ett intyg som talar om att hon inte får tävla eftersom hon äter antibiotika. Det känns lite tråkigt eftersom vi tränat så och hon har börjat greppa de flesta moment nu i apellklassen. Och spåren har ju också börjat bli mycket säkrare men å andra sidan så känns det inte så farligt för jag är ju så fruktansvärt förtjust i min lilla tjej och så rädd om henne så att hon får bli frisk är nog det viktigaste för mig just nu.

Nu får det bli lugna koppelpromenader ett par dagar framöver och så får vi hoppas att allt löser sig.

Man ser lite grann på bilden nedan att ögonen inte riktigt är så pigga som dom brukar vara....:(



Nu ska vi äta medicin och sedan får det bli en förhoppningsvis lugn och skön kvällspromenad.

Ha det gott

9 kommentarer:

  1. Stackars lilla Sara, inte roligt att vara sjuk. Sköt nu väl om din lilla piga så hon snabbt blir frisk och kan busa på med Iza.

    Skäm gärna bort henne lite också, det behöver man när man är sjuk. Inte pjosk, men lite extra förmåner..

    SvaraRadera
  2. Ha Ha det är väl klart att det blir många fina extra förmåner - det är ju lite en rätt som man har när man är sjuk ....eller hur!

    Jo nog hoppas jag också att hon ska bli frisk blixtsnabbt så vi kan fortsätta träna och busa och lite pjosk måste det få bli - mammas lilla piga...:)

    Tyckte det var tyst här hemma ikväll när jag kom på att jag glömt mobilen på jobbet....huvet under armen.

    SvaraRadera
  3. Broder Trix og fatter Arne sender sine beste ønsker til "lille" Sara om at hun snart må bli frisk igjen:-)

    SvaraRadera
  4. Hojja va trist! Men om ja känner Sara så som jag tror att jag gör så är hon "snart på benen igen". Och klart att Micke-man var duktig, vem skulle tro nåt annat?? :)
    Misse börjar bli bättre nu dock. Vi får skylla på hösten helt enkelt.

    Har vart påväg till dig flera dagar nu, men det har alltid komnmit nåt emellan. Imorgon åker jag över dagen till Poulamajärvi för att ta upp potatis, slår en pling om det inte blir försent. Annars kan vi ju höras i helgen!

    Massa kramar och pussar till er från oss!

    SvaraRadera
  5. Ja det är trist när man får strycka sig från tävling...Hoppas att Sara kryar på sig det är ju det viktigaste!

    SvaraRadera
  6. Oj, stryka menar ju jag

    SvaraRadera
  7. En krya på dig hälsning till Sara...hon kommer snart att vara igång igen.
    Anna-Karin och Dante

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Så tråkigt att vara sjuk! Ta det nu lugnt ett tag och ni hinner! Nya tävlingar kommer.

    Kramar
    Anci

    SvaraRadera
  9. Huvva så tråkigt snart bra igen skånska hälsningar
    siv

    SvaraRadera