söndag 6 september 2009

Helgen 5-6



Lördag den 5 September
I Lördags var vi ute i spårskogen, jag och Marie-Louise. Jag hade lagt ett apellspår åt Sara men inte full längd, åt Micke la jag ett ganska enkelt spår men med 5 apporter. Marie-Louise la själv ett enkelt spår med två vinklar åt Iza.

Medans spåren fick ligga så gick vi en promenad med hundarna och då passade jag på att fota Mimmi som var nyklippt och fin...................oj vad gullig hon är.........kolla bara...


Sedan gick jag spåret med Sara och hade gett mig tusan på att få till påsläppet - hon har lite problem med att gå ut i full lina - nu hade jag hela planen klar och tänkte helt kasst vänta ut henne om hon tvekade.

Och givetvis så kom tvekan direkt, efter att hon gått ut ca 5-10 m så vände hon upp mot mig.





Jag ignorerade henne totalt och tänkte inte ge henne något stöd nu utan hon skulle få lösa detta själv och det gick riktigt bra.

Hon tittade på mig och förstod att nu var det upp till henne att lösa detta och hon tog ansvaret direkt och gick ut kanon på spåret. Släppte på full lina och hon drev på med riktigt bra tryck i linan.

Hade lite problem när spåret vinklade upp och följde vägen men löste det och gick kanon till slutet................mycket bra jobbat!!!





Här har hon hittat slutet och den här gången var det Pappa Mickes bitstock som hon fick hitta och gissa om hon blev glad................duktig tjej!!
Sedan gick vi samtidigt med Micke och Iza.
Micke fick gå direkt emot skjutbanan där det givetvis small en del skott och visst blev han lite orolig men efter ett par hundra meter så släppte han det och gick riktigt bra - alla apporter och var så lycklig när vi hittade slutet...........mycket bra jobbat min fina kille!
Iza hade problem i första vinkeln där hon gick av spåret och hade jobbat riktigt ordentligt för att hitta tillbaka och efter många om och men hade hon hittat tillbaka men blev riktigt trött av att jobba tillbaka till spåret men det var också riktigt duktigt gjort...............duktig tjej!!
Sedan blev det lite vila på soffan och en härlig skogspromenad innan sängen......
Natti natti
Söndag 6 September
Idag åkte jag ut själv för att lägga ut några spår. Jag och hundarna for ut till nautanenvägen strax ovanför björkhult. Där la jag ut ett apellspår i full längd och ett litet spår åt Micke med vinkel och apport direkt efter vinkeln och det gjorde jag tre gånger.
Gick en liten promenad medans spåren fick ligga och givetvis så blev det lite bus........kolla bara..


Sara hade så mycket energi att göra sig av med så hon var helt vild med Micke. Men Pappa Micke har nog tagit hand om vilda Sara tidigare så det var riktigt roligt att se hur dom trivs med varandra.............




Här står kungen av skogen.................Pappa Micke...............min fina kille!!



Och givetvis så måste lilla Sara visa att hon också kan stå på stenar............hon är så fin min lilla tjej!
Sedan gick jag på spåret med Sara efter ca 35 minuter och vilket kanonpåsläpp vi fick.
Hon tog upp spåret riktigt bra och drog ut i fulla linlängden direkt och låg på riktigt bra i selen.
Tog första apporten riktigt bra och hade inga problem att komma i gång igen och ut i fulla linan.
Lite problem i första vinkeln (högervinkel) slog en lite för stor lov åt vänster och höll på att komma lite för långt ifrån men kom tillbaka och tog spåret åt höger och gick på riktigt bra.
Tog andra apporten - kom springande med den till mig och tog godis och sedan på spåret igen - andra vinkeln tog hon kanon och hade precis kommit in på sista rakan ca 15 m när jag hörde ett avgrundsvrål från bilen.
Vi står ganska långt upp på berget så vi såg ju bilen och där står ett par med en spets som är helt galen på Micke och de hade låtit hunden gå fram och hoppa upp på bilen och stod och skällde som en galning på Micke..................givetvis så resulterade det i att Micke höll på att riva hela bilen..............hur dum får man bli.
Jag tände till riktigt ordentligt och skrek (det hördes säkert till kullen) åt dom att för h.....vete ta bort hunden från bilen och försvinn därifrån. Dom studsade till för dom hade nog ingen aning om att jag såg dom , drog till sig hunden och sprang därifrån. Suck, vad gör man åt såna människor - givetvis så kom vi av oss både jag och Sara men vi satte oss ner och pratade en liten stund så att vi fick gå ner i varv båda två.
När jag sedan tittade på henne och sa: Sök spår - så var hon blixtsnabbt i spåret och riktigt fokuserad så snabbt var vi ner vid slutapporten - det var riktigt duktigt gjort av henne.
Sedan fick hon dricka vatten och vila en stund för jag hade bestämt mig för att hon skulle få gå Mickes spår också.
Släppte på henne och hon tog upp det riktigt bra, nu fick hon gå i lite kortare lina eftersom jag ville hålla i henne lite grann för att hon skulle ta det lite lugnt. Hon låg på bra i selen men hade inga problem att ta vinklarna och hitta alla tre apporterna så nu var vi riktigt nöjda.................kanonbra gjort min fina tjej.
Nöjd var ju givetvis inte Pappa Micke så här blev det ett uppletande med tre grejer för honom. Han fick ett ganska stort område som jag la ut tre stycken föremål på och skickade på honom och gosse gosse vad taggad han var..................han bara skrek rätt ut när han äntligen fick börja jobba.
Han jobbade riktigt bra och hittade alla föremål och äntligen så var han också nöjd.
Sen for vi hemåt och tänkte faktiskt på att nog är det skönt att ha "egen" bil..................tack Annika och Anci för att jag får låna gammelvolvon............det är visst något att lita på i alla fall..:)
Nu får det bli middag och sedan tidig kväll.
Ha det gott

5 kommentarer:

  1. Åh vad fina bilder du har lagt upp... Blir spår och skogssugen bara av att titta på dem. Men det går ju som sagt fler tåg.. For faktiskt på eftermiddagen ut bara en halvtimme-40 minuter med Misse och mamma till nautanen och gjorde ett rent motivationsspår - där han fick söka mormor:))

    Tur inte jag var med dig, hade blivit nå så in i helskotta sur om någon släppt sin hund på min bil med hunden i... Jag tror nog jag hade avrättat dem!!
    Nä, nu ska ja inte vara sådan.. Nu har du ju bil - så skönt. Vi syns och hörs i veckan.

    Kramar till er alla från oss!

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Hittade din blogg via Annikas, jätte kul å läsa vad ni gör å hur de går =) Fina bilder åxå!
    Ska snart ut i spåret själv, väntar bara på sambon.
    Följer gärna med er någon gång om de är ok, kan behöva lite expert hjälp =)
    Kram Ida å Nemo

    SvaraRadera
  3. Till Ida.............vi skulle bli jätteglada om du ville följa med oss ut i skogen och spåra och vi försöker hjälpa varandra så mycket som möjligt för att det inte ska bli "fantasitorka" men det blir det ju inte om man är flera och inte om man läser Annikas blogg för där kan man få hur många tips som helst...:) Hör av dig!!

    SvaraRadera
  4. Hallå där köp blåbär - så om jag upptäcker att jag gjort supergrodor med Imsans träning så kan det få följder uppe i Lappland också...

    En spårdomare till en annan "En till hund med Irra-Virra-blogg-skador, fasen också!"

    Fast å andra sidan skriver jag (med skammens rodnad på kinderna) om dumheter jag gör också, så ni skall slippa göra om dem i alla fall, så det jämnar nog ut sig!

    Ha det!

    SvaraRadera
  5. Givetvis så skyller jag ju på dig om Sara inte lyckas i spåret.........man måste ju ha nån att skylla på...:)

    Nej, skämt åsido nu när Sara måste vila så får det bli lugna promenader och då blir jag bara ännu mer sugen att spåra och träna - hur händer det ihop egentligen.....Ska nog fundera på det där med gps för det verkar vara riktigt intressant.

    Ha det

    SvaraRadera