fredag 4 september 2009

Vägen västerut

Vilken dag - vilken natur och vilken härlig upplevelse. Jag och Marie-Louise och hundarna gjorde en dags färd efter vägen västerut. Vi åkte på morgonen och kom hem vid halv sju tiden på kvällen och vi var mycket nöjda allihop. Här kommer en liten redovisning i bilder - håll till godo:




Första stoppet vid Aggala där hundarna fick springa på stranden och riktigt känna på den fria känslan...


Här har vi stannar vid Jaurekaska för att fika och Sara riktigt njuter av friheten och det fina vädret....


Sara ville smaka på de riktigt härliga mackorna som Marie-Louise hämtat på fiket på morgonen och jag kan förstå att hon var sugen för dom var otroligt goda....


Iza ville också smaka för dom luktade såååååååååååå gotttttttttt!!!!
Och Pappa Micke försöker också................är jag inte fin............en liiiiiiiiiiiiiiten bit......


Men Marie-Louise är stenhård.........den är min - det blir ingenting.......:( :( :(


Iza är lika glad för det och visar sig från sin riktigt fina sida.......hon är ju för söt våran tjej..

Vi tog en promenad med hundarna över en riktigt brant kulle för att titta på forsarna på andra sidan och gissa om den var brant............

Kolla bara............inte för att man ser riktigt hur brant det var men jag fick hålla koll på mina hundar så att de inte skulle stå på näsan............lilla stengeten Iza trivdes som fisken i vattnet...


Här sitter Marie-Louise och Iza och njuter vid vattnet på andra sidan kullen......

Micke och Sara njuter också....................

Här har vi gjort ett stopp vid stugan som Marie-Louise har haft och tittade oss omkring - oj vad fint det var..........

Kolla bara vilken vacker utsikt från stugan - kan tänka mig att det var känsla att stiga upp på morgonen och gå ut på altanen med en kopp kaffe och njuta av detta..............

Här står vi nere vid vattnet och riktigt insuper den härliga storslagna naturen.........

Här har vi stannat till vid Kebantsbryggan där båtarna går över till Saltoluokta dit vi egentligen skulle hela den här helgen men var tvungen att avboka eftersom min bil gått sönder och jag var tvungen att spara vartenda öre................men nu fick vi ju titta i alla fall........:)

Här fotade jag "Baronen och Baronessan" - de kallades så..............fina va!

Detta är Akka massivet och det var riktigt imponerande vilket inte riktigt syns på bilden men oj vad imponerad vi var..........
Här har vi kommit till Ritsems fjällstation där vi vände bilen och började sakta ta oss tillbaka ner igen.........

Var tvungen att stanna och fota denna stora Kvanne efter vägen...........visst var den vacker och stor.........

Här har vi stannat vid Stora Sjöfallet och gick en promenad med hundarna ut på udden och det var också riktigt vackert..............här står Marie-Louise och Micke och kollar vägen...:)

Här sitter vi i Stora Sjöfallets matsal och beundrar gardinerna..........visst är dom vackra........här inne på restaurangen så kommer min kära vän på att hon ska bjuda mig på middag...........renfile i rödvinssån med murkelstuvning och stekt potatis - 415 kr per person - gissa om jag blev svettig, var tvungen att fråga om hon verkligen hade råd med detta - hon skrattade bara åt mig (kanhända är hon miljonär...:) OJ OJ vad gott det var och jag kommer nog inte att äta så här gott på mycket lääääääääääänge TACK MARIE-LOUISE FÖR DEN GODA MATEN !!!
Ja, efter denna delikata middag så fortsatte vi vår hemfärd och oj vad vi var tillfredställda av alla intryck, hundarnas lycka i den fria fjällnaturen, goda maten och sist men inte minst det riktigt goda sällskapet..................TACK FÖR EN KANONDAG - den här dagen kommer jag att minnas riktigt lääääääääääääääääänge.....:)


Sedan blev det tidig kväll, en gammal tant orkar inte så länge mer.....)


Ha det gott

2 kommentarer:

  1. Tack själv.... det hade inte ens varit hälften så trevligt att göra det själv...

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig tripp ni haft och visst är det roligt att fota!
    Tittat på Saras MH och jag kan förstå att ni var dyblöta efter den dagen...
    Tack för grattiset i bloggen, jag är verkligen supernöjd över våran debut :) och himla mallig över Pumabuset :)
    Lena o Puma

    SvaraRadera