lördag 25 december 2010

Julafton!

Denna tavla fick jag av Pigan och Per - är den inte helt underbar - och att se den i verkligen är fantastiskt - Tusen Tack för denna helt underbara julklapp.

Då har julafton 2010 gått mot sitt slut och nu får vi se fram emot att klara av Nyårsaftonen - förra året så åkte vi ju på en rikigt chock då det brakade lös alldeles ovanför våra huvuden precis då vi steg ut genom ytterdörren och klockan var bara halv åtta på kvällen. Det var folk uppe vid villaområdet ovanför där jag tidigare bodde som började skicka iväg raketer och smällare och riktade allt mot och ovanför vårat hus. Sara blev väldigt rädd och ville bara fly från eländet och jag höll på att helt tappa fattningen då jag var på väg för att få tag på dessa idiotiska människor som tänker med............ja, ni kanske kan förstå mina känslor. Nu blev jag stoppad och kanske var det bra för i det läget hade jag nog bara gjort mig olycklig men ibland funderar jag om det ändå inte hade varit bättre för dessa människor att bli medveten om vad dom ställer till med men men nu har det gått bra för Sara och hon har inte blivit ljudkänslig (peppar peppar) - allt verkar ok MEN gissa om jag kommer att vara försiktig denna nyårsafton.
Under julaftonen så var vi på gravarna och tände ett ljus och det var så otroligt vackert på kyrkogården - en riktigt julstämning inföll.........................lugnt och härligt.
Sedan så "julfikade" jag och Christian och öppnade våra julklappar och det var riktigt trevligt. Efter det så var det middag hos Janne och Maggie och det var sååååååååå mycket mat och riktigt gott - sedan så fick vi träffa jultomten vilket var en liten överraskning men otroligt trevligt - det var ju lite synd att inte Maggie hant träffa honom för hon gick precis iväg och skulle köpa tidningen när tomten kom..............:))
Nu har ju ingen av oss små barn men en riktigt härlig känsla blev det när tomten delade ut julklappar och många härliga skratt då tomten gärna ville att Frida som går andra året på gymnasiet skulle sitta i tomtens knä så tomten skulle få sig en kram..................ja, Frida gick ju givetvis med på det under sitt skrattanfall.................Det blev en mysig julafton trots allt, det är ju just under den här tiden som man känner av att vi inte har så stor familj kvar då alla försvann under så kort tid för sju år sen och just i samband med juletider så jag kan verkligen förstå att människor som inte har någon familj eller är ensamma känner av den här tiden ordentligt och tycker att det kan bli riktigt jobbigt........................tänk om vi hade kunnat samla ihop pengar, mat och även haft en lokal så att vi hade kunnat laga julmat och så bjuda in alla som behöver ha sällskap till middagen och även kanske köra hem lite mat till de som inte har möjlighet att ta sig ut.....................kanske man ska ta och fundera över detta till nästa jul.....................kanske vi kan göra något tillsammans - en tanke bara.....:))
Sedan blev julaftonens kväll i lugn och ro framför tv:n.
Nedan så har jag lagt in några foton från julaftonen.



En tallrik fylld av god julmat..............





Och så tomten förstås....

Utdelning av julklappar till Micke och Sara...





Micke sliter upp sitt paket..........





Sara jagade sitt paket över hela köksgolvet....






Men fick till slut upp det...............

Ha det bra alla och en fortsatt trevlig jul!!

2 kommentarer:

  1. Låter som en god jul i Kullen...skönt att höra!

    Om ni på allvar skulle vilja göra något av det där med julen för ensamma, kanske Skåne kan vara till nytta...man har arrangerat "jul för ensamma" i fem års tid i Eslöv - här är en länk till en artikel om det. Karidal är ett äldreboende, men just det här julfirandet har ingen åldersgräns.

    http://www.skanskan.se/article/20101214/ESLOV/712149904/1005/eslov/*/femte-aret-med-gemensam-jul

    Sköt om er!

    SvaraRadera
  2. Tack för länken - mkt intressant - varför inte egentligen. Ska läsa vad dom skriver och sedan ta mig en funderare, det behövs nog lite planering i tid men till nästa år....:))

    Ha det bra och hälsa Anci och pojkarna.
    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera