måndag 2 augusti 2010

Härliga hundaktiviteter!

I går Lördag så följde jag med Per och Pigan på en promenad från Kullen till Gällivare med hundarna. Det gick riktigt långsamt med några vilopauser på de bänkar som stod efter gångstigarna men det var riktigt härligt. Väl framme i Gällivare så köpte vi oss en välförtjänt dricka och så så blev vi hämtade av Leif - tack och lov för nu var jag ganska slut.....:)


Här har vi tagit en liten paus med lite platsliggningsträning för Misse....


Här är lille Misse på väg att slockna mot "morfar" Leifs axel i bilen på väg hem - dom var nog lika trötta som vi var..
Men efter ett par timmar vila så var vi pigga igen och kom överens om att åka ut efter Bomselevägen och lägga några spår. Det var jag, Per, Pigan, Marie-Louise och Lena med alla våra hundar som drog iväg.


Väl framme och i väntan på att spåren skulle ligga så fikade vi och grillade lite korv - det var riktigt mysigt



Och lilla Mimmi hade fått följa och satt tryggt i Mattes famn




Snygga Puma och Turbo Nova poserade för kameran.....
Nu hade jag funderat lite grann på hur jag skulle lägga upp strategin för Sara i spåret och kommit på att det är bara backa i träningen och gå tillbaka till basic igen. Jag la ut lite korv i början på spåret för att motivera henne att komma i gång. När jag släppte på henne så var det lite tvekan men hon tog upp spåret och vips så hade hon hittat första korvbiten - redan efter fem meter - och då var det som om alla spärrar släppte för henne och det bara bar iväg - det var skitroligt att känna draget i linan igen och hon gick som sååååååå bra. Alla apporter hade vi med oss hem och lyckligt fick hon sin belöning - jaga linan - oj vad lycklig hon var.
Misse hade gått riktigt lugnt och bra i sitt spår. Micke som gick med Per hade också fått en liten korvmotivering och hade också startat riktigt bra och sedan hade det varit som vanligt i spåret igen - som på räls - oj vad roligt det kändes.
Lena och Puma hade också gått bra - inga problem. TurboNova gjorde sitt spår på rekordfart och hittade sin slutpinne och var jättelycklig - så lycklig så hon kunde tänka sig att leka med Per........ Marie-Louise och Iza hade haft några tapp där Iza jobbat på riktigt bra och säkerligen lagt på sig en bra erfarenhet - bra gjort!!!

Här visar Nova sin lycka och vill gärna dela den med Per.............fina Nova!
Söndag 1 Augusti

I dag så tog jag och Marie-Louise en riktig härlig promenad upp på Dundret. Det blåste rätt rejält när vi gick uppe på "kammen" men eftersom vi gick tillbaka lite ner efter sidan så var det otroligt skönt och härligt - lägger in några bilder från våran promenad nedan....





Det syns att det blåser rätt rejält..................







Hant få med alla hundarna samtidigt uppe på stenen - en bedrift av mig....:)







Mickes päls böljade i vinden - såg rätt härligt ut!





Men Izas päls böljade riktigt ordentligt - undrar om hon såg något......:)
Senare på kvällen så kom Per och Pigan och hämtade mig för nu skulle vi ut och lägga ett kort spår åt hundarna. Klockan var tio på kvällen när vi drog ut men det var ljust och härligt ute och taggad som vi var så hade vi riktigt roligt.
Pigan fick lägga ut spåret åt Sara idag och droppa några korvar i början för att få i gång "spårnäsan" och jisses vad bra hon gick. Idag kändes det som att ha Ida i linan - riktigt ordentligt drag i linan och så säkert som hon gick och inga problem att läsa henne - det var riktigt riktigt roligt att hon nu börjar komma tillbaka till gamla takter igen.



Här var det bara att följa och försöka hinna med och samtidigt försöka hålla igen lite så att hon inte kutar iväg för fort - duktiga gumman...:)
Jag hade lagt ut ett spår åt Misse med lite svårigheter - hoppat på lite stenar och ett virrvarr runt en gammal eldstad och så blev det även en kort återgång. Jag var precis på väg att gå in i ett jättestort spindelnät med en riktigt stor spindel i så jag tvärstannade och backade i spåret och gick sedan åt sidan.............
Jag blev riktigt imponerad av Misses spårmotor - oj vilken motivation han hade, förstår att det är handskar på för att kunna hålla i honom. Han gick som på räls hade inga problem att följa spåret och inte heller att markera varken leksaker eller pinnar. Inte heller hade han några problem med virrvarret utan löste det på ett par sekunder och återgången var klockren så vad månde det bliva av honom - spårkanon kanske....:)


Misse ligger på i Selen - oj vilken härlig syn det var.
Nu ligger mina små utslagen på golvet och de är nog rätt så trötta efter ännu en heldag med aktiviteter - och mina krafter räcker väl inte så länge ännu men nog känns det att det är på riktigt rätt väg nu - det är sååååååååååååååååååå härligt.......:)
Men nu är klockan mycket och det är dax att hoppa i säng.
Ha det





6 kommentarer:

  1. Gudars så många roliga aktiviteter vi fick i helgen, jättefina dundretkort på vovvarna. Såna helger som denna vill vi ha fler av! Jag har en liten plan - ringer dig imorgon!

    Tänk så fattigt livet vore utan de fyrbenta - hemska tanke!
    Nattinatt

    SvaraRadera
  2. Härligt låter det, och kul med spåren - vi åker och söktränar ikväll, hoppas Imsan glömt att hon glömt hur man gör...

    SvaraRadera
  3. Pigan - ja din plan var riktikt kul och det är klart att vi ska göra det...:)

    Annika - hoppas imsan glömt att hon glömt....du kan uttrycka dig du..:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  4. Ja så kul lördagskväll vi hade :) Även om schäfer skrället :) var till en början på väg till skogs utan förare och lina, he he...Och Novas iver att leka med Per var verkligen kul att se!
    Snart kommer det även lite bilder i min blogg från lördagen.

    SvaraRadera
  5. Vad aktiva ni är! :) Kul att se och läsa om Nova också, har börjat sakna henne nu :D

    SvaraRadera
  6. Ja det förstår jag Evelina att du saknar din tös - när kommer du hem?

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera