onsdag 25 augusti 2010

Träningshelg!

Vi har haft en helt underbar träningshelg under 21-23 Augusti. Carina Andersson från Kiruna planerade att komma ner och träna tillsammans med oss så vi gick ut med information om vår inplanerade träningshelg och bjöd in alla som var intresserade och vi blev ett riktigt härligt gäng.


Det var jag med Micke och Sara, Marie-Louise med Iza, Pigan och Per med Misse, Lena med Puma, Anna med Freja, Fanny med Theo (tror jag att han hette - rätta mig om jag har fel...) Anjelica med Soti och så Carina med Spot.


Vi började fredagskvällen med lite planering och social samvaro - det blev mycket skratt men vi fick ihop en bra planering....:)


Lördagsmorgonen började med platsliggning för att sedan fortsätta med individuell lydnadsträning där vi fokuserade och hjälpte varje enskilt ekipage. Kanonbra tycker jag för här får jag "ögonen" på mig och samtidigt tips och råd för fortsatt tränande.


Jag fokuserade på att hitta våran takt där Sara går avslappnat för att hon så smidigt som möjligt ska kunna hitta sin position. Vi har ju fortfarande lite problem med just positionen och när vi var på kursen i Kurravaara så uppmärksammade Carina att Sara inte går avslappnat med bakbenen utan "struttar" lite grann och har svårt att bibehålla sin position och det har ju visat sig att när jag hittade "rätt" takt för oss så gick hon som en gud...................Oj vad lycklig jag kände mig när jag började hitta rätt ...:)


På Lördagseftermiddag så for vi ut i skogen och la spår åt våra hundar och Per la ut ett spår till Sara med en hel massa vinklar och givetvis några korvbitar i spåret. Hon gick riktigt bra, väldigt fokuserad på spåret och gick över ett par pinnapporter men missade inte en vinkel så jag var väldigt nöjd med henne.
Jag la ut ett spår till Misse och tyckte nog själv att det blev lite långt och kanske lite svårt för honom, uppför i nästan nittio grader och sedan nerför i samma lutning och så på skrå i branten och sedan under träd som låg för att sedan gå över ett riktigt stort och långt stenskravel.........Ja Pigan startade i alla fall och det gick riktigt bra ända fram till branten där gick han upp på kanten och sedan stod han bara och flåsade så han fick blåsa ut ett par minuter för att sedan snabbt gå tillbak en bit och ta upp spåret, duktiga Misse, följa det efter branten och så vips så hittade han något att äta. När Pigan fick ut det ur munnen på honom så fick vi till vår förskräckelse se att det var alldeles färsk björnskit....................shit vad otrevligt det var för bredvid det som han spottat ut låg en till som det rök lite om och var riktig blöt och blank så den hade nog glidit ut ändan på björnen inom dom närmaste minuterna...................Ja, det blev lite spännande men vi var med både jag och Per så vi lugnade Pigan och sa att låt Misse fortsätta spåra och det gjorde han med bravur men han var nog lite skakig i benen han också för när vi kom till stenskravlet så skakade han så på benen så jag fick hjälpa honom att hitta rätt med tassarna. Över kom han i alla fall med en flämtande Pigan efter som nog var ganska skärrad och bara väntade på att höra björnen ryta.......................Misse spårade som en gud och snabbt så var han vid slutapporten och vägen - PUH!!!! Vi klarade oss men nog låg björnen någonstans där uppe på berget och hade nog säkert iakttagit oss där vi tog oss fram............:)


Micke hade fått ett riktigt blött och risigt spår som Pigan lagt ut men hade inga större problem med att hitta rätt så för Per var det bara att följa med och "håva" in apporterna.


Sedan så hade vi ju lite grillning med korv och så en kaffe på det i skogen medans vi väntade att spåren skulle ligga till sig och gissa om det var trevligt att sitta vid elden och prata och skratta och egentligen bara umgås. Härliga människor!!!!

Fick också besök av Aina och John som också var ute och hade spårat med sina hundar så det fick sig en kopp kaffe och lite "surr"....


På Lördagskvällen efter en härlig dusch så for jag och Marie-Louise ut till Carina i husvagnen och satt och surrade ett par timmar - tack för teet Carina och den härliga samvaron..


Under Söndagen var det bestämt att Lena och Carina skulle träna budföring och platsliggning med skott och vi andra skulle bara träna skott. Jag hade lämnat Micke hemma för att kunna fokusera och koncentrera mig enbart på Sara.


Vi tog oss upp från den nedre parkering, ätande köttbullar, och kom upp på planen under tiden skottlossningen pågick. Och gissa om det kändes skönt för ingen gång under vägen köttbulleätande eller passiv eller fotgående så fanns det någon reaktion från Sara - Yippie våran träning har gett resultat - hon verkar helt ha släppt sin skott berördhet och gissa om det kändes skönt.


Sedan fortsatte vi träna på takten och helt plötsligt så satt den där riktigt ordentligt och det kändes som om jag skulle kunna gå i vilka svängar som helst och hon bara följde med i princip rätt position hela tiden - wow vilken känsla det var nu är det bara fortsätta träna in mitt kroppsminne på den exakta takten så att den sitter där...................:)


Per tränade med Micke hela helgen och det blev mycket kontakt och fokusering på att vara tyst och jobba på planen. De lyckades mycket bra och Per jobbar på riktigt duktigt så det syns att det är mycket som har mognat från förra kursen då han gick med Micke - bra jobbat grabbar!!!


På Söndag eftermiddag for vi ut i skogen för att avsluta med ett par spår till våra vänner. Vi la ett par korta spår i Sarkasvaara och de blev riktigt lyckade.


I dag så jobbade jag och Lena ihop så jag la spår åt henne och hon la åt Micke, sedan la jag ett åt Sara själv med en hel massa vinklar och lite längre mellan vinklarna.


Lenas spår hade gått riktigt bra och Puma hade kommit igång bra och gick nog lite som tåget för hon hade alla apporter med sig "hem" och Lena var riktigt glad......Bra gjort!!!


Sara gick också riktigt bra, strulade lite i första vinkeln men kom sedan i gång och alla andra vinklarna tog hon på direkten så här var jag också riktigt nöjd med gumman.


Men sedan kom ju då spåret som Lena lagt ut till Pappa Micke - Jag gick själv med Micke eftersom Pigan och Per varit tvungen att åka hem lite tidigare. Micke började som vanligt - bra och stabilt- följde spåret bra och hittade sina pinnar, sedan hade ju Lena varnat för att hon gått in i ett riktigt risigt område och varit tvungen att ta sig upp på vägen eftersom hon inte kom någonvart så jag började vänta på riset och visst kom det. Micke vinklade rakt in i ett riktigt ris men tog sig igenom och var på väg upp mot vägen - värre var det med mig som fastnade i både riset och linan och kom varken fram eller bak så Lena som gick bakom oss höll på att skratta ihjäl sig. Ja, jag skrattade själv så jag visste inte hur jag skulle ta mig ur dettta - efter många om och men så fick jag lös linan som snurrat runt mina ben och kunde röra mig lite framåt så att jag kunde böja bort de grenar som höll fast mina armar och så var vi då äntligen uppe på vägen.........puh vilket spår. Nu hade Micke inga problem med att följa Lenas spår som gick på sidan av vägen för att sedan vinkla rakt över och in i skogen på andra sidan. Till saken hör att när Lena hade lagt ut slutet och var på väg till bilarna så kom hon ju på att hon nu korsade det spåret som hon lagt över vägen, hon sa att hon gått med sjumilasteg över övergången så det skulle nog gå bra - Jag hade nog velat se när hon gick över med stora steg........:)


Micke hade inga problem med övergången och fortsatte över på andra sidan vägen när vi kommer upp till en öppen grillplats och här hade Lena gått på sidan och grillplatsen och fortsatt efter en stig för att sedan lägga slutapporten en liten bit bort. Micke gick riktigt bra och hade inga problem att hitta sin älskade bitstock så här hade han verkligen gjort ett kanonjobb....:) Och fastän vi fastnade i riset så var spåret riktigt roligt så du får gärna lägga spår åt oss igen - Lena.....:)


Vi avslutade helgen med en fika i klubbstugan och gjorde en sammanfattning av hur det varit och alla kom vi fram till samma resultat - DET HÄR MÅSTE VI BARA GÖRA OM!!! Nu ska vi se om vi kan få ihop en helg till här under hösten för att träffas och träna ännu en gång för det här var riktigt riktigt trevligt. Jag tror att just den trevliga sociala samvaron gjorde att framgångarna var helt "outstanding" på både lydnadsplan och i skogen. Det som var riktigt roligt var att vi fått oss en ny träningskompis - Fanny som med sin Flat hakade på och var med oss hela helgen och det var verkligen roligt - hoppas du vill haka på nästa gång också..:)



Nedan följer några bilder från helgen:





Per och Pigan i skogen vid elden....




Duktiga Misse på platsliggningen



Fanny med sin Flat och jag tror att han hette Theo...?





Anjelika förklarar för Soti varför det är så viktigt för hunden att veta var konerna är så att rätt position hittas - Soti förstår precis vad hon säger.....:)




Här lite kamp och lek i rutan.





Här har duktiga Freja gjort ett riktigt bra uppletande - gissa om Anna var stolt över sin Piga!!


Under veckan som gått har jag varit ute och försökt promenera och småjogga med hundarna för att få tillbaka lite krafter. Det har gått bra men nog känns det att man genomgått en operation som riktigt sugit musten ur en. Såret är fortfarande rött och väldigt ömt men jag tror nog att det går åt rätt håll nu riktigt ordentligt så det är bara hoppas det så att jag slipper äta antibiotika .


Vi har varit ute och lagt ett par spår också åt Micke, Sara och Iza i dag. Vi la apportstigar åt Sara och Iza och Micke fick sig ett lite längre spår, ca 600 m. Alla spår gick riktigt bra men Marie-Louise som antagligen haft magsjuka under dagen orkade inte riktigt stanna kvar tills vi hade gått alla spår så hon åkte hem för att vila - hoppas nu du blir bättre så vi kan träna till helgen...:)


Nu börjar dagen vara slut och det är nog dax att hoppa i säng - har faktiskt varit riktigt duktig idag och städat lite hemma. Har putsat fönstren och bytt gardiner i köket och samtidigt städat ur en del skåp och lådor så nu börjar det kännas i kroppen - avslutade med att promenera upp till kaptensgården och sedan småjogga hem.................ja nu blir det nog sängen.


Natti natti



7 kommentarer:

  1. Oj oj oj vad ni har jobbat...men roligt låter det! Tänkte retas med dig och säga att nu har du allt glömt all matematik - en 90 graders lutning, ja det är precis rakt upp, det - undra på om Misse var skakig...men med björnar i spåret kan väl vem som helst snurra till det, till och med du (jag vet ju vad du har för betyg i matte...).

    Skönt att du börjar kunna vara aktiv - inte så litet heller, låter det som. Sköt om er!

    SvaraRadera
  2. På söndag kväll när jag stod och diskade började jag skratta för mig själv när jag tänkte på hur intrasslad du var i ris och spårlina och hur vi kämpade för att komma upp på vägen...och jag är glad att jag inte spräckte byxorna i dom där sjumilastegen...ett knasigt spår blev ett roligt spår tack vare Micke i täten, så duktig kille!

    SvaraRadera
  3. Annika - ha ha ja du har ju rätt vad gäller den nittioprocentiga lutningen, skulle nog skrivit att det kändes så i kroppen när vi "klöste" oss upp på branten....:)

    Lena - Jag har också skrattat åt mig själv och för mig själv just i det ögonblicket när jag helt satt fast i riset men det är väl det som är meningen att man ska ha riktigt roligt när man är ute....:) Vi måste bara göra om det!!

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  4. Ja tack för en superhelg, det har varit såå roligt att vara alla tillsammans och träna hund.... och spåret vi gick kommer jag nog aldrig att glömma! Vi får ta en springtur tillsammans här snart iaf tycker jag. Jag längtar redan till nästa träningshelg, speciellt nu när jag inser att mitt sociala liv knappt kommer att existera under den närmsta framtiden:)

    Vi syns och hörs!

    SvaraRadera
  5. Vi måste försöka pussla in en till träningshelg innan snön kommer... Men nästa helg drar vi till fjälls för avkoppling. Ser verkligen fram mot det.

    Marie Louise och Iza

    SvaraRadera
  6. Jag ser verkligen fram emot nästa träningshelg. Så skoj och så motiverande det var :) Jag behövde verkligen den pushen för att ta mig i kragen och träna lite spår och brukslydnad. Ibland känner jag mig som en bromskloss bakom min fantastiska hund som verkar klara av allt jag ber honom om.
    Jag har kikat lite på vilka helger som skulle passa och utöver malmentävlingen är jag borta 8-17 oktober så det är bara att hitta en helg som passar...

    SvaraRadera
  7. Tips om ni är många som skall försöka hitta en gemensam dag/helg:

    doodle.com

    Där kan man knappa in ett antal datum, så fyller var och en i vilka dagar man kan - simsalabim ser man vilka dagar som många kan, vilka nästan inga kan, och man slipper ringa fram och tillbaka tills man blir blå...

    fast det är ju trevligt med samtal också, förstås...

    SvaraRadera