lördag 12 juni 2010

Lydnadstävling 11 Juni

Japp då var lydnadstävlingen avklarad och jag var nog mer nervös än jag riktigt velat erkänna för de "grova" missar som jag själv gjorde tyder nog på det..........:)

Om vi börjar med mina mål för tävlingen så har det lyckats riktigt bra - Mickes platsliggning var super - helt tyst och lugn - gissa om jag var nöjd. Saras position och rutan var jag också nöjd med - 8 på fria följet och 8 på rutan -.

Om vi sedan fortsätter med Mickes tävling så vågade jag inte dra upp honom för mycket inför lydnadsmomenten på plan eftersom hans skällande kan starta då men det resulterade i att han var lite seg - här kommer poängen:

Platsliggningen: 10 poäng YIPPI!!!! Målet uppnått...:)

Tandvisningen: 10 poäng

Linförighet: 8 poäng - kändes som sagt lite seg, sena sättande och lite vida svängar

Läggandet: 7,5 poäng - gnällde till och la sig lite långsamt

Inkallandet: 8 poäng tappade lite i tempo

Ställandet: 8 poäng - tog visst några steg

Apportering: 5,5 poäng - ville inte ta apporten så jag fick riktigt bjuda den åt honom

Hopp: 8 poäng - lite långsamt avslut

Helhet: 7,5 poäng - avdrag för hans seghet i tempot

Men detta resulterade i alla fall i ett 164 poäng och nu har han fått sitt 1:a pris och det allra bästa med denna tävling var platsliggningen med en tyst och lugn hund - jag är sååå nöjd! Anna Köhler filmade Mickes platsliggning och program och det ska du ha stort tack för nu ska jag titta och njuuuuuta......:)

Sedan har vi målen med Saras debut i lydnadsklass II och det var positionen i fria följet och rutan. Om vi börjar med positionen så höll det ganska bra - hon hade säkert gått mycket bättre om jag hade skött mig - jag var nervös och gick och tittade ner och försökte hålla ögonkontakt med henne hela tiden (vilket jag aldrig gjort tidigare) och det resulterade i att hon släppte positionen ett par gånger och sedan har vi rutan som hon givetvis gick in i från sidan och sedan gick hon ut vid den bakre gränsen och då säger jag åt henne: gå in i rutan (har aldrig sagt det tidigare) vilket bevisar min nervositet men lilla Sara ser ut som ett frågetecken MEN går in i rutan och jag kunde ge henne "stannakommando"......................Det som var lite tråkigt var på platsliggningen där hon "betade" gräs - inte så farligt men det måste vi ta tag i - men sedan 10 sekunder innan tiden var ute så sätter hon sig upp, hon stannar kvar på platsen men det var första gången det hände så där måste vi utreda vad det var som hände. Anna filmade platsliggningen och jag har tittat på den och tror att hon tappade koncentrationen eftersom hon var så koncentrerad på sitt "gräsbetande"..........:)

Här kommer hennes poäng:

Platsliggning: 5 poäng - det var synd men detta gräsätande ställer till det

Fritt följ: 8 poäng - sent sitt och släpper positionen vid språng marsch - måste lära mig gå bättre..:) - känns ändå som att vi uppnått målet.

Läggande: 9,5 poäng - sätter sig "nästan" före kommando

Inkallande med ställande: 6 poäng - gav henne för kraftiga kommandon så hon blev osäker

Sändande med ställande: 8 poäng - ja mitt "gå in i rutan" ställde ju till det...:( känns här också som att vi uppnått målet.

Apportering: 8,5 poäng - galopperade ut och travade in..

Fritt hopp: 8 poäng - hade problem med att sätta sig bakom hindret fick ge henne DK

Fjärrdirigering: 6 poäng - vid andra sättande så var hon på väg till mig så jag fick "rya" i åt henne så där fick vi givetvis avdrag för olydnad....:(

Helhetsintrycket: 8 poäng - Lennart (domaren) sa att den här hunden har en mycket bra potensial för att kunna gå långt och det kändes bra.........:)

Vi skrapade ihop 142,5 poäng och hade vi haft poängen som vi tappade på platsliggningen så hade vi fått vårat första pris men vi har en bit kvar så nu får vi rikta in oss på tävlingen i Juli där vi ska tävla båda dagarna och då får vi hoppas att jag lagt av alla mina "olater" och att vi ordnat upp det där "gräsätandet" så kanske vi kan få några poäng till.....:)

Nu får vi ladda för apellen i morgon och hoppas att hon klarar spåret för där har det strulat lite grann eftersom hon har en tendens att vilja gå upp i vinden - men som sagt klarar hon inte spåret så kör vi planlydnaden i alla fall för att träna och då ska jag tänka på hur jag går...:)

Rapport kommer i morgon.

Ha det

7 kommentarer:

  1. Såååå duktig han Micke var...Grattis till 1:a pris...Sara ska oxå ha ett Grattis för sin fina prestation..om man nu får säga så var hon så söt där hon låg och valde ut grässtrån...fast inte så kul när det är tävling.
    HA det så ses vi på Söndag.

    SvaraRadera
  2. Micke skötte sig superbra, stort grattis till det! Synd att jag missade att filma Saras program. Jag var helt fokuserad och låst på att kolla klass 1, så kan det gå när man inte kan göra två saker samtidigt :D
    Ha det bra! Hälsningar Anna

    SvaraRadera
  3. Det är helt ok Anna för jag fick ju Micke på film och det ska du ha stort tack för - han var så söt där han låg....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  4. Ja visst gick det bra för Micke o Puma på platsliggningen :) Kikade lite på Micke och han låg där så lugn och tyst. Det var som om han tänkte...kolla matte jag kan...Grattis till 1:a priset, så roligt!! Synd att jag inte hann titta på din och Saras debut men jag läser att ni presterade riktigt bra så jag säger även här grattis!! Nu får vi fortsätta träna platsliggningar tillsammans innan nästa tävling ;)

    SvaraRadera
  5. Mamma hälsar att du måste ge Sara mer mat så hon slipper äta gräs...själv tror jag att hon blivit hälsokostare och passar på att få sig litet sallad. Vad tror du om våra teorier?

    Hoppas att spåret gått bra, och att du inte gjort om samma misstag på plan den här gången - det finns alltid nya man kan göra :=)

    SvaraRadera
  6. Säger det igen. Ett JÄTTEGRATTIS! Fasiken vad roligt. Jäkla människor som går och tar pension när en annan vill gå och kolla lydnadstävlingar, vad är det för ett sätt?? :)
    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  7. Ingen rapport om appellen? Den gick ju så bra att vi måste få läsa om den!!

    SvaraRadera