lördag 30 januari 2010

Snö och kallt!

Ja, ungefär så här det väl sett ut hos oss under nästan hela veckan.............tur att dom verkligen kan koppla av mina små vänner.

Måndag och Tisdag var vi tillsammans med gänget, Marie-Louise med Iza och Mimmi, Pigan med Misse och så jag med mina små och promenerade med sele och lina till Malmberget och tillbaka. Vi gick efter kärleksstigen och mötte en massa hundar och joggare och andra pigga som var ute och promenerade och det fungerade fint för allihop. På Tisdag så var jag och Pigan även på stan i Malmberget och promenerade och där funkade det också väldigt bra där vi promenerade med "våra plastpåsar".....................ser nog ganska kul ut............men är man "hundidiot" ute på träning så är man...:)) Efteråt så stannade pigan hos oss och lilla Misse fick kolla våran leklåda och den låg snart ute över hela golvet - till slut så låg även han utslagen på köksgolvet..................en liten "pömsig schäfer".........det är inte fy skam..:)


På Onsdag så kom ju kylan och då var det som om hela världen började gå i "slow motion" för mig jag fick riktiga känningar av kärlkrampen och jag klarade knappt av att gå från dörren till bilen. Ock riktigt kallt har det ju varit också ända ner till minus 35 grader - usch vad kallt!! Och då blev det ju så att vi varit inne väldigt mycket och lilla söta Sara parkerade sig i soffan i rummet bland nytvättade och vikta kläder - på kudden - och där somnade hon sååååååååååå gott.....och ville inte bli störd!!

Sedan tycks det som om det enbart varit kallt och nu säger dom på nyheterna att denna kyla ska hålla i sig minst 10 dagar till....................oj oj vad jag längtar till sommaren..

Men lite positivt är det i alla fall när man helt plötsligt uppmärksammar i bilen på väg hem från jobbet och klockan är efter fyra på eftermiddagen att det är inte helt mörkt..............det var riktigt härligt att se att det nu börjar gå ganska fort när ljuset återkommer..

I fredags på jobbet så kändes det som att man aldrig skulle bli varm igen.........Det började på morgonen när vi kom dit så var det bara 11 grader inomhus, vi brukar i alla fall ha 17 grader, men inte idag och det kändes riktigt rått och kallt. Täckbyxor och jacka fick sitta på och det fanns inte en chans att kunna sitta still och jobba nån längre stund så Marina satte i gång elden i kaminen för att vi skulle få lite värme...................då visade det sig att snön lagt sig som ett tak på röret så helt plötsligt så var hela stugan full i rök.............givetvis så smälte ju snön så vi kunde ju fortsätta att elda men var tvungen att öppna fönster och dörrar för att vädra ut röken SÅ DET SLUTADE MED ATT VI HADE 9 GRADER INOMHUS. Det kändes inte så där väldigt bra och det fanns inte en chans att kunna sitta still och jobba med täckbyxor, jacka, mössa och vantar på. Vi fick upp värmen till slut så när det var dax att gå hem på eftermiddagen så hade det stigit till hela 15 grader.................:((

På fredagskväll så kom Pigan förbi och visade mig hur man fixar till eget hundgodis och gissa om hundarna tyckte att det luktade gott i köket. Det var riktigt varmt och skönt pga att ugnen stod på så länge och först då började jag känna mig genomvarm igen.

Godiset var mycket uppskattat av hundarna och receptet kommer ända från Skåne med lite tillägg från Pigan och det var inte alls så komplicerat som jag trodde så detta kommer jag att göra fler gånger. Det bästa med allt är ju i alla fall att det här godiset inte innehåller en massa överflödigt fett, konserveringsmedel och allehanda andra konstiga ämnen så nu vet man i alla fall vad man stoppar i hundarna.

I dag, Lördag, så har vi varit ute på en promenad i Sarkasvaara med hundarna och det kändes riktigt bitande. Det var nog inte mer än ca 25 grader men i och med att det blåste lite så kändes det riktigt kallt. Hundarna tyckte inte heller att det var så trevligt för de fick kramp hela tiden så det fick bli en kort promenad för att sedan åka hem och in i värmen.

Nu är det dax att göra i ordning middag och sedan kanske en slummer på soffan...:))

Ha det





2 kommentarer:

  1. Tänk - det snöar lappvantar utanför mitt skånska köksfönster, så nu behöver jag inte vara avundsjuk på er snö, och jag är definitivt inte avundsjuk på er kyla...hu! Ni får köra vetekuddar i klubbens mikro och bära dem innanför kläderna...eller sätta på bastun och gå igenom den nu och då under arbetsdagen...kanske dra in telefon och dator dit, kan det vara nåt? Hi hi

    SvaraRadera
  2. Vet du - jag blir galen! Nu har de ju gett en 10-dagars prognos med denna kyla, det är inte sant alltså. Jag vill ju fara ut och trääääna med dig! Snart kryper både jag och Misse efter väggarna!

    Kramar

    SvaraRadera