tisdag 5 januari 2010

Nu går vi vidare...

Bara för att vi ska komma ihåg vad som väntar oss nu när vi sitter och kurar inne i det kalla vädret............kolla bilden ovan............jag lovar att snart har vi sommaren här och tänk på alla härliga träningstillfällen..........oj vad jag längtar.

Vi har faktiskt varit ute och kört ett litet träningspass i -15 grader kallt med lite snålblåst men vad det "smakade" mera. Hundarna var riktigt sugna på att träna och det var riktigt roligt. Micke var lite stressad från början så vi fick köra lugnt och sansat men efter ett tag så kom han igång riktigt ordentligt och det gick riktigt bra. Det är nog inte så konstigt att han har varit lite stressad för dels fick han lite magproblem utav benen som jag köpt från karlgrens (inga fel på benen) men hans mage tålde dom inte och sedan har ju lilla söta Sara gått upp i höglöpet.

Fastän Micke är kastrerad så finns ju instinkterna kvar och det skapar lite stress hos honom men annars så har Saras löp gått riktigt bra. Micke har i alla fall inga tendeser att sluta äta eller att inte sova på nätterna men stresströskeln är obefintlig - allt taggar i gång honom. Men han gillade att träna en liten stund.

Sedan var det Saras tur och hon hade suttit och laddat i bilen så hon var riktigt på hugget. Vi körde lite positionsträning och sedan har jag gått tillbaka och börjat om med "stanna" kommandot för hon har lite problem med det. Så vi får börja om från början så att det blir riktigt befäst men hon tyckte allt var kul så det syntes verkligen att hon längtat efter "planträningen".

I dag Tisdag 5 Januari så har vi varit ute och promenerat med hundarna i sele och lina. Det var jag med mina båda hundar, Marie-Louise med sina jyckar och Pigan med lilla "Misse". Misse är ju inte så liten längre och befinner sig i en riktig slyngel ålder och mäter sina fysiska krafter riktigt bra med matte (på ett vänligt sätt men ändock) men Pigans starka psyke och vilja rår inte Misses fysiska styrka på - han klarade aldrig av att sätta sig på henne - riktigt snyggt jobbat!!! Vi ska sy en sele åt Misse också så att han får börja göra sig av med lite energi och jag tror att det kan bli bra att börja promenera med sele och lina så att han inte överstränger sig från början.

Men oj vad det var roligt att vara ute tillsammans igen - har verkligen saknat det - att bara få prata hund och samtidigt utbyta lite träningstips. När jag kom hem så kände jag en sån fruktansvärd positiv energi - glad energi - så där ser man vad vi verkligen kan ge varandra.

Vi promenerade upp till Kaptensgården och tillbaka och gissa om hundarna var trötta när vi kom hem. Efter att vi stretschat (felstavat jag vet.:) hundarna så small dom på köksgolvet och vi ordnade oss en riktigt god varm kopp te.

Lilla Iza borde nog sova när hon kommer hem för jisses vad duktig hon har varit, det var järnet från början och hon hade lite svårt att komma ner på en mer acceptabel arbetsnivå så all kraft gick nästan till att bara rusa. Efter ett tag så började hon jobba på riktigt bra i linan i skritt och trav men då var hon riktigt trött - men ganska nöjd med sig själv tror jag !!

Och så var ju Mimmi med som en liten "skrutta" - det är helt otrolig att se hur hon följer oss och snubblar på klimpar och går in i snöhögar men lilla svansen viftar hela tiden och hon är så lycklig att få vara med och har egentligen inga problem med sin blindhet................hon är helt outstanding.

Här nedan ser ni två riktigt trötta hundar - Sara på köksgolvet och Micke hade givetvis tagit bästa platsen - MIN SÄNG......:)








Har ni sett att solen har början visa sig och går tiden lika fort som det har gjort hittills så har vi snart våren här...............
Ha det

7 kommentarer:

  1. Hejsan svejsan, vet inte om filmerna kommit än, jag är kvar i Partille hos syrran, kom hit igår (fullt hus, Ancie, ungarna, kompis till dem, Conny och Simon samt jag och två vovvar...det blev pussel när alla skulle få sovplats i den lilla lägenheten...). Hör av mig när jag kommit hem och kikat på dem!

    Vilka pömsiga hundar du har, de ser ut att ha fått härlig motion :=)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jo, läste att du haft problem under nyårsafton med dessa analfabeter vad gäller empati för djur. Det enda lag som finns idag i Sverige som kan skydda oss mot dessa marodörer är "djungelns lag". Det är en mycket mäktig o effektiv lag. Ett tips - prova den nästa nyårsafton om du får problem!

    På tal om nyårsafton... Du vet Monica, under just nyårsafon har vi lagfritt i Sverige. Det är just den här kvällen man ska utnyttja om man exv. vill röja någon ur vägen. Du går nämligen straffri. Se själv - denna kväll är det tillåtet att bl.a. bränna ner skolor o folks hem, t.o.m. ge sig på brandmän, ambulansperonal o polis. Det du!! Jag tvivlar på att något annat land kan "skryta" med nåt sånt!

    Ha det bra o jag hoppas Sara inte tagit skada av dina "trevliga" grannars handlande!
    //Maria m. flock i Svappis

    SvaraRadera
  3. Tack Maria för alla värmande ord - du satte verkligen ord på många av mina känslor..:) Nu har nog den värsta ilskan lagt sig och fokus är på skotträningen och jag har fått många och bra tips och det bästa är nog att börja hemma med dvd-skiva på skott mm för att det inte ska bli platsbundet och jag tror nog att det ska gå bra men du lyser alltid upp min vardag - du är så otroligt härligt ärlig....:))

    SvaraRadera
  4. Jasså, du trodde att turboIza skulle sova när vi kom hem. Hon busade med katten i 2 timmar tills katten var helt slut och bara fräste åt henne.

    Där ser du vad man kan missta sig, men nu ligger hon pall....

    SvaraRadera
  5. Jag håller verkligen med och jag kände mig riktigt pepp efter promenaden - och jag lääängtar till nästa! Men med min tur kommer det väl vara -40 på torsdag;/

    SvaraRadera
  6. NU har filmen kommit, och AHA var det SÅ du menade...skall öva och lägga in resultatet på USB-minnet, som förresten är det absolut minsta jag sett...skrattade när jag såg det, kan knappast tillverkas mindre än så :=)

    Annika å Imsan, hemma igen!

    SvaraRadera
  7. Hei Monica!

    Har du fått mailen min?

    Arne

    SvaraRadera