söndag 1 november 2009

En härlig dag!

I dag har vi varit ut till Nautanen med hundarna. Det var Marie-louise med Iza och Mimmi, jag med Micke och Sara och Pigan och Per med "lilla" Aramis. Här ovan ser ni hur härligt det ser ut är vi precis fått igång en liten eld uppe på berget. Gissa om det är gott med grillad korv - trodde nog inte att det skulle bli fler i år...........men men en till blev det i alla fall.


Lilla "Misse" har blivit en riktigt stor kille vilket syns på ovanstående bild och Micke tyckte nog att skötte sig ganska bra för han brydde sig inte mycket om honom efter att han mött upp honom med stor kroppshydda och lite höjd svans och då var "Misse" lika liten som han brukar vara.............Visst är han fin

När Per skulle göra i ordning för vår grillning så var han tvungen att be om lite "space" - alla hundarna var plötsligt så förtjust i honom.....................undrar just varför.....:)


Två sekunder senare så var Pappa Micke tillbaka och "frågade" hur det går......



En sekund senare "frågade" Sara också om det gick bra med korven.........




Och en sekund efter det så var dom tre............:)
Vi grillade korv och bara myste medans hundarna busade runt omkring oss och det var en härlig stund. Höll koll på "Misse " och Sara eftersom det tenderade att bli ganska våldsamt men det löste sig och båda två gick ner i varv efter många brottningsmatcher och snabba rusningar fram och tillbaka för att bli en lugnare "rulla runt lek". Sara var alldeles blöt utav all snö och var hur lycklig som helst men började styra leken väldigt bra när "lilla Misse" blev lite för burdus. Hon sa till på ett bra sätt och lyckades få ner nivån på en mer acceptabel nivå och det var bra gjort av henne för lilla Misse har blivit en stor och ståtlig kille med åtskilliga kilon under västen. Givetvis så hade Per och Pigan också koll på sitt lilla "yngel" men i stort så tyckte jag att dom skötte sig bra och det tyckte nog Pappa Micke också för han brydde sig knappt om deras bravader.
Den som inte riktigt tyckte om "Misses" ståtliga uppenbarelse var nog Iza som nästan blev lite hysterisk över att han vuxit sig så stor och ville gärna jaga bort honom från Matte och Mimmi men efter att vi talat om för Iza att hon behöver inte alls sköta om att styra "Misse" så la sig hennes hysteri också och hon var väldigt sugen på att vara med i leken men tordes inte riktigt - men han fick i alla fall inte komma i närheten av Matte och Mimmi då jagade hon bort honom men helt utan hysteri och lilla "Misse" han lyssnade och skötte sig super.......



Sedan hade vi lagt ut spår åt Micke, Sara och Iza i snön. Det är ganska kul att spåra i snön för man kan tro att hundarna bara använder ögonen och följer de stora fina spåren men icke........När jag gick spåret med Micke så hade jag grävt ner godis på fyra ställen och inte ett enda ställe missade han så nog var hans näsa påkopplad och det var riktig kul att se.




Här är ett av de ställen som jag grävt ner godis på , så inte är det fel på Mickes långa fina näsa..............:)
Lilla Sara hade också fått nergrävt godis på fyra ställen och hon kopplade nog inte riktigt på näsan från början för hon gick på i linan som en liten bulldoozer. Jag fick linda linan runt handen för att ha en chans att kunna hålla henne och samtidigt hålla mig själv på fötterna - oj oj vilket drag. Nosen i backen - en liten markering vid första godiset men stannade inte upp och kollade vad det var - en snabb markering vid andra godiset och här stannade hon upp och såg ut som att hon skulle vända för att kolla vad det var men fortsatte - vid tredje godiset så stannade hon upp och grävde fram godiset och var riktigt lycklig och fortsatte sedan mot slutet med leksak och nergrävt godis. Hon var så fruktansvärt lycklig över detta lilla spår så man kunde inte annat än le..................
Lilla Iza hade heller inga problem att spåra i Mattes fotspår och hittade leksaken som Matte "tappat" och lika lycklig var hon och samma drag i linan..................tänk att det är så härligt för hundarna detta spårande................:)
Sedan fikade vi chokladen och ostmackorna som Marie-Louise tagit med sig och sittande på varsin stol uppe på berget med hundarna strosande runtomkring oss ...............ja, vad kan man säga - det var bara så härligt....
Det var nöjda och trötta hundar som sträckte ut sig på golvet när vi kom hem och även jag intog ryggläge och en riktigt god slummer på ca två timmar blev det.
Marie-Louise kom ner vid åtta tiden på kvällen så vi gick en promenad i skogen nedanför mig med reflexvästar och pannlampor och hundarna - ja, dom var nästan lika pigga som när vi for ut i skogen på dan - dom har en otrolig återhämtningsförmåga.
Kvällen har bedrivits med jobb på "farmen" på face book..............ja, vi får väl se vad det blir av det - men visst är det kul att sitta och slöa framför datorn efter en härlig dag som det har varit i dag.
Nu är det bara "kvällskissningen" som är kvar och sedan blir det sängen.
Ha det






4 kommentarer:

  1. Vilken nattuggla du blivit... men det är klart med 2 timmar sömn på dan så är det lätt att hålla sig vaken efter midnatt

    SvaraRadera
  2. Jag har ju sagt åt dig att jag är en sk "nattmänniska" så givetvis när tillfälle ges så blir jag mig själv....:)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt ni har det ute i skogen...vi har oxå jobbat på i snön..med uppletande....idag lägger nog jag nog spår oxå.
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  4. Kan inte annat än att börja skratta när jag läser ditt inlägg, du prickar beskrivningarna så otroligt bra :-)

    Det var riktigt trevligt igår och jag tror Misse vart till sig av lycka att träffa allihop då det var ett tag sedan. Hör av dig så tar vi en promenad i veckan. Per jobbar eftermiddag (14-24.00) hela veckan så det är min "singelvecka" och då brukar jag ha ganska många luckor i planeringen förutom skolan. Pussa Micke o. Sara från mig och Misse!

    SvaraRadera