lördag 7 november 2009

En hel vecka igen!

Ja, denna vecka har också gått - och fort har den flugit iväg tycker jag.

På tisdag var jag och tog svininfluensavaccinet och var nog lite rädd för eventuella biverkningar - hade hört mycket om ont i armen, lymfkörtlar med mera. Men som det verkar hittills så har jag bara fått en liten ömhet precis där sköterskan stuckit och sedan så blev jag lite öm och svullen i lymfkörteln som ligger precis ovanför nyckelbenet på vänster sida - så som det verkar så har jag ju klarat mig ganska bra. Givetvis ska jag nu inte ropa hej förrän..........men när jag skriver detta så är det söndag så kanke kanske......:)


Det har blivit några kvällspromenader med hundarna i sele och lina, har draglina och bälte på mig och deltakoppel på hundarnas sele och det har gått riktigt bra. Vi promenerar upp till Malmberget och tillbaka och lilla Sara går så otroligt bra i linan, drar på som en liten oxe men Pappa Micke lurar lite grann - han låter Sara gå på och så slakar han lina lite grann och följer henne precis en millimeter bakom så att han slipper dra.............hmm lite slö kanske men han kommer nog.

I Onsdags hade vi lilla Iza med oss då Marie-Louise var sjuk och inte orkade gå ut med hundarna. Jag hämtade Iza efter jobbet och så fick hon hänga med oss på våran promenad. Micke och Sara i linan och Iza i koppel - det gick kanonbra och lilla Iza skötte sig med bravur...........hon gick som en liten skugga på min högra sida och det var knappt jag märkte av henne - mycket bra gjort tjejen...:)
Lördag 7 November

Ja, så blev det Lördag och då hade vi ju planerat att åka ut till Anna-Karin (ovan) i Nattavaara för lite hundträning (uppletande) och fårvallning och vilken härlig dag det blev.

Vi började med att låta Iza träna lite föremålsintresse - Anna-Karin sprang ut med olika grejer för att få henne intresserad och vi kom fram till att Mattes vantar var det som var mest intressant så givetvis så fick ju dom duga.......:) Hon var jätteduktig och hämtade in dom flera gånger till Matte som var så nöjd och glad med sin piga.
Sedan var det Saras tur att få jobba. Hon fick två grejer utlagda utan att hon fått se det och gick riktigt bra i dag. Första grejen var inga som helst problem, bra fart och hittade handsken fort och kom in med den till mig. Andra grejen var hon tvungen att jobba lite för att hitta men hade inga problem att fortsätta jobba till hon hittade den och var då riktigt lycklig. Hon fick också en liten synretning utav Anna-Karin innan vi lämnade uppletanderutan för att vara riktigt taggad till nästa gång - duktig flicka!!
Sedan fick Micke tre grejer utlagda innan han hämtades och han gick också riktigt bra men här syntes det att han har lite dålig "kondis" (kanske därför han låter Sara dra när vi är ute och promenerar den skurken..) han hade inga problem att hitta två grejer och kom in med dom väldigt snabbt. Sedan orkade han inte mer utan började "kladda" på mig så Anna-Karin sprang ut och gav honom en synretning på sista grejen och då gick det jättebra för honom att hämta även den så fick han avsluta med flaggan i topp....
Ni ser en av han hämtningar av föremål överst på sidan - mycket duktig kille!
Och så var det allas våran ElitDante som var på tur att jobba. Han fick fyra grejer utlagda av Marie-Louise och han gick också riktigt bra - det är som jag alltid säger: inte är det för intet som han tävlar i elitklass spår- han är verkligen duktig och givetvis är ju Matte också duktig....)
Han gick som tåget med en racerfart och sååååå fiiina ingångar - hade lite problem med sista föremålet men nog hittade han det också utan hjälp och gissa om han var lycklig och Matte var nog lika lycklig.......det hördes...:)
Och så var det dax för lite fårvallning och det var riktigt roligt. Iza har ju bara träffat fåren ute på sommarbetet och inne i stallet men nu skulle hon få valla på riktigt.......
Här har ni fåren som står och väntar i sin lilla utehage och har inte en aaaaaaaaning och vad som ska hända................



Nu ska jag försöka lägga in filmerna från vallningen med Iza, Sara och Micke och vi får väl se hur lång tid det tar men jag gör ett försök i alla fall.

Det går dåligt att lägga i filmerna här så jag laddar upp dom på You Tube och lägger in dom här till höger så kan ni kika på dom. Det är två stycken filmer av Izas vallningar, två från Saras och två stycken från Mickes. Nu är klockan snart tolv och första filmen med Iza är klar så jag lägger in de andra i morgon...........

Första filmen är på Iza när hon vallar och oj oj vad duktig hon var. Lite osäker men nog syns det att det finns instinkter där - kanonroligt att se.

Sedan var det Saras tur och nu syntes det verkligen att lilla damen vuxit på sig ordentligt. Förra gången vi var här så var hon fortfarande lite osäker och ville gärna fly undan när fåren tittade på henne lite för fort......:) Men idag så var tonen en helt annan, pondus men även lugnt och sansat ja jag kan ju bara säga att jag blev glatt överraskad - titta bara så fint hon skötte sig .

Sedan så var det Pappa Mickes tur och idag visade han verkligen att han börjar kunna läsa fåren..........ja, det var otroligt att se hur lugnt och fint han vallade. Ingen panik när fåren sprang runt honom utan han väntade lugnt och stilla för att dom inte skulle bli rädd och så tar han upp vallningen igen................det kändes så otroligt harmoniskt och roligt.

Som vanligt blev vi bjudna på middag - älgstek - oj oj vad otroligt gott det var -TACK FÖR MATEN - jag åt så att jag knappt kunde röra på mig.

Gissa om vi och våra små vänner var trötta och nöjda när vi åkte hem - det här måste vi bara göra om................eller hur!!!

Ha det

13 kommentarer:

  1. Ja det måste vi absolut och då fixar jag till sängplatser där nere så kan ni ligga över..så hundarna får landa i arbetet...vila ...och gå ut nästa dag oxå.
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Och då kanske vi kan ta med skidor....

    SvaraRadera
  3. Shit! Man blir ju riktigt imponerad av att se tjejjorna valla... fasiken vad duktiga de är!

    SvaraRadera
  4. Ja, dom är riktigt duktiga och visst är det roligt att titta på filmerna - när dom fungera, det verkar vara problem när man lägger upp film från You tube för helt plötsligt så ändras filmen till att bli något helt annat från you tube........ja, det är virus....:)

    SvaraRadera
  5. Ser man på ... Izas vallningsfilmer bestod av samma musikvideosar som dök upp när jag försökte lägga ut träningsfilmer åt Imsan för en tid sedan! Men vis av erfarenheten väntade jag ut dem, och mycket riktigt, efter en stund försvann de och Iza dök upp...knasvirus!

    Kul att se - och bra kvalitet jämfört med min digitala kamera - vad filmar ni med?

    SvaraRadera
  6. Jag filmar med digitalkameran som jag fick av Christian när jag fyllde år en 10 megapixels canon power shot A480. Den funkar jättebra.

    SvaraRadera
  7. Förressten Annika vad gjorde du för att få det att fungera med filmerna från You tube som hela tiden ändrar sig.......det är lite irriterande....visst kommer vallningsfilmerna tillbaka men helt plötsligt så ligger det andra filmer där..

    SvaraRadera
  8. Vilka bra filmer ...nu ser man ju faktiskt alla fel som vi gör och hur vi korrigerar hunden när den tänker rätt...nästa gång får vi låta dom jobba själva och bara vara stöd...vad det är bra att filma...borde få se Dante oxå. Testade att filma med min och sätta in på datorn och det funkade. Så nu ska här filmas.
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  9. Kanon att du fick in dina filmer på datorn - Anna-Karin - var det bara en uppdatering som behövdes....

    SvaraRadera
  10. Ja det var inte svårare än så..Tack!!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  11. Ja vad gjorde jag egentligen för att få det att funka...som vanligt när datorn jävlas så provar man fyrtioelva olika strategier, och när en plötsligt funkar så har man glömt vad man gjort...men jag är lur på att jag faktiskt helt sonika tog bort den filmsekvens som inte ville uppföra sig. Kanske kan testa att ta bort Iza-filmerna, om det bara är de som strular, och sen lägga upp dem på nytt senare...jag har ingen susning annars, tyvärr...

    SvaraRadera
  12. Jag har provat allt.........tagit bort och lagt tillbaka men ingenting fungerar och helt plötsligt när Saras vallningsfilmer fungerade så låg "Micke vallar" där också............det måste vara något virus....

    SvaraRadera
  13. Vad kul att få se när sara vallar. Hon är ju riktigt duktig. Önskar jag fick prova någonstans med mina damer. Ha det bra.
    Karmar Anci

    SvaraRadera