söndag 22 november 2009

Tiden går så fort!

Jag tycker att tiden går så fort, nästa helg är det ju första advent..............hur ska man hinna med allt.

Har faktiskt satt upp min stjärna redan i helgen. Kom i gång bra när jag hade tvättstugan under Lördagen så det gick utav bara farten. Tvätta, städa, byta till julgardiner i köket och så åkte lite julsaker upp. Nästa helg har vi ju stipendiefesten på Lördag och julparad tillsammans med andra hundklubbar på Söndag så det blir nog inte så mycket tid över till städning och sånt ....men nu är det i alla fall gjort. Lite julgrejer har jag väl kvar att sätta upp................men det får bli sen...

Går mycket med hundarna i sele och lina och nu har Pappa Micke börjat dra riktigt bra. Han har nog haft någon liten förkylning i kroppen eftersom han varit lite på en låg nivå men nu är det fart på honom. Idag gick jag med dom upp till Marie-Louise på kilen och jag tror inte att det tog många minuter så var vi där. Jag började med att låta dom göra av sig och strosa omkring lite grann för att sedan koppla på dom strax nedanför den första stora backen och Micke tog i nästan från början. Sara drar som en liten toka och går så fint för kommandon - stanna, gå på , sakta framåt och så vidare. Micke lyssnade inte alls på några som helst kommandon utan nu var det järnet direkt från början så till slut var det bara att låta dom komma upp i trav och själv försöka hänga med så gott det går.................och gissa om det gick..........jag fick småspringa bakom hela tiden och nog är det tur att dom är så starka för nog känns det i mina ben men oj vad man känner sig nöjd med sig själv när det fungerar.

När vi kom upp till Malmsta så tog vi vägen över kyrkogården för att slippa promenera efter vägen och vad fint det var med alla lyktorna och ljusen som glimmade vid nästan alla gravar. Det var väldigt avslappnande och lugnt att promenera där och till och med hundarna gick lugnt och andäktigt....................härligt!!

I början av veckan har jag varit förbi sjukgymnasten och pratat litegrann om ett program som jag ska börja efter jul - en medicinsk chi gong (stavas det så?) Ja, det ska bli intressant att se om det kan hjälpa mig med dessa ben som inte vill vara med.

Sedan har jag och Sara börjat träna lite grann med metallapporten. Hon har inga som helst problem att ta den och tycker inte alls att den är lika äcklig som Pappa Micke tycker. Hon visar en mycket bra teknik med träapporten nu med att vrida den och stöta i handflatan och hade inga problem att göra samma sak med metallen och det gör ju att hon är fokuserad på att föra apporten mot min hand och glömmer helt bort att tugga..............bra tips från Carina Andersson...........tack för det - det fungerar bra!!! Jag har ju minsann terroriserat de som var på lydnadskursen hos Carina så att jag fått ta del av många fina tankegångar och råd.....:) Men de fick ju en god älgköttsoppa som tack............:))

Har hämtat in mina koner från bodan och ska börja träna rutan - inne först - och sedan ute på min lilla utegård bara för att få in positionen i rutan. Sedan får de bli träning på klubben när vi fått in lite fokus på detaljerna.................men det är roligt att känna att Sara gillar detta lika mycket som jag själv.

Nu väntar ett riktigt långt, varmt och skönt bad och sedan blir det nog en stund framför tv:n för nu verkar hundarna ganska nöjda och belåtna och ligger utsträckta på golvet så då kan man passa på att slappa framför "dumburken"..

Ha det

3 kommentarer:

  1. Det är så roligt att jag kan komma med tips som fungerar för andra också. Just det där med apporteringen fungerar på de flesta problem man kan ha med apporten. Å så enkelt egentligen...

    Hoppas allt är bra med er och att grannarna lugnar ner sig några decibel.

    SvaraRadera
  2. Till Carina !
    Ja, tusen tack för alla goda råd som vi fått via dina "kursare" men till våren ska vi vara med själva....:)Vi vill ju ha fler goda råd..
    Grannarna fick både dammsugare och skällande hundar klockan halv åtta på morgonen så de var nog inte så glada.........gladare var ju jag..:)

    SvaraRadera