söndag 24 oktober 2010

Skogstur!

Under veckan som gått och under helgen har det blivit mycket uppackande av kartonger för att försöka få lite ordning i lägenheten. På fredag var jag förbi Jysk och köpte en garderob och planerna var att sätta upp den i lilla hallen och förvara ytterkläder i. Pigan kom förbi på fredagkväll för att hjälpa mig att skruva ihop den.....................och sedan blir det en hel roman innan vi var färdiga .....


Vi var färdiga med monteringen vid tolvtiden och DÅ visade det sig att garderoben var två centimeter för lång för att passa bakom dörren i lilla hallen - dörren till källaren gick inte att öppna..................ja, då föreslog Pigan att vi skulle sätta den på den andra väggen där jag nyss fått upp alla krokar mm för kläder, koppel och nycklar..................sagt och gjort - nu mätte vi och visst stämde längden - garderoben skulle passa där helt perfekt ....................så vi skruvade lös alla skruvar och satte upp dom på motsvarande vägg och det tog väl nån timme innan vi var färdiga.

Så baxade vi ut garderoben och ställde upp den mot väggen och då det visade sig att elementet stod i vägen.................förslaget från Pigan var att jag skulle be FAB flytta elementet närmare dörren för att garderoben skulle få plats och så skruvade vi lös elementet för att kunna skjuta in garderoben mot väggen för att kunna se hur det skulle se ut.........................NU kände jag att det inte alls passade att ha garderoben ute i lilla hallen mot den väggen och lite försiktigt så sa jag åt Pigan att: Nej, jag tycker inte alls att den passar här utan den skulle nog passa bättre i skrubben......................Pigan bara tittade på mig och jag såg hur hon kopplade ur hjärnan och nickande så sa hon: Javisst - då gör vi så.....

Så vi baxade ut garderoben från lilla hallen - tömde skrubben och fick skruva isär trimbordet för att få ut det - och fick in garderoben i skrubben vilket blev riktigt bra och där den passade hur bra som helst där och det kändes riktigt bra.

Nu var jag ju väldigt ödmjuk och snäll mot Pigan som såg lite sliten ut så jag försökte säga att jag kan göra resten själv men nej nej nej Pigan svarade mig bara: Nu flyttar vi tillbaka alla krokar mm i lilla hallen så är det klart sen.................vips så hade vi fixat tillbaka allting och nu tog vi ut hundarna för en sista "kisspromenad" och Pigan tackade skrattande för sig och sa att : det är nog tur att jag gillar att vara uppe på nätterna............klockan var då halv fyra på morgonen........

Ja, jag trodde nog inte jag skulle få några besök av Pigan på ett tag men på Lördagskvällen så poppade hon in för att kolla om jag fått någon ordning på röran- Hon är helt underbar denna tjej - Tusen tack för all hjälp med garderoben och jag lovar middagen kommer.....:)

Under Söndagen så tog jag en paus från allt detta och for ut i skogen med Marie-Louise och Anna-lena vilket var härligt. Vi tog oss ut efter Linalombolo vägen och la ut ett par spår åt hundarna för att sedan ta en härligt promenad i skogen.

Efter promenaden så gjorde vi upp eld, drack choklad och åt ostsmörgåsar OCH så givetvis så blev det lite korvgrillning. Nu hade jag ju en kompis, Anna-Lena, som är lika förtjust i att grilla korv som jag själv är så nu blev det många goda korvar brända över elden.....:) Till och med Marie-Louise som inte tycker om korv i vanliga fall slog på stort och grillade en korv....




Här är beviset..............hon äter korv....:)


Härligt ute i skogen...


Sedan så gick vi spåren med hundarna. Jag hade gått ut ett spår åt Ztjärna och försökt att göra det så intressant som möjligt eftersom det är länge sedan som hon gått ett spår. Nu visade det sig att hon inte glömt något och gick hur bra som helst. Hon fick ta upp spåret redan vid vägen eftersom intresset fanns och sedan gick hon som "tåget" - lugn och stabilt - och tyckte att grejerna som jag "tappat" i spåret var väldigt roliga. Det var roligt att se henne jobba och hon hade varit riktigt trött när hon kommit hem...:)




Ztjärna tyckte det var riktigt roligt och gick stabilt och bra.



Här har hon hittat bollen som jag "tappat" i spåret

Marie-Louise gick en sk apportstig med Iza först för att som vanligt fokusera på apporterna och idag gick det riktigt bra för idag fick hon två apporter levererade i handen - kanonbra!! När hon gick sitt spår så gick det med en väldigt fart, som vanligt, men Iza markerar apporterna väldigt fint och stannar till för att kolla att Matte uppmärksammat dom för att sedan fortsätta spåra så Marie-Louise får stanna till för att få henne att förstå att hon även ska ta upp dom och till slut så fungerade även det - duktiga turboråttan...:)


Lilla "turboråttan" spårar så snön bara yr och Matte får hålla i ordentligt...

Och fort går det så är hon vid slut apporten...........duktiga gumman
Saras spår hade Anna-Lena gått ut och här var det inte några som helst problem med att gå upp i vinden utan näsan låg fint i backen och hon hade inga problem med att fixa apporterna. De hade försvunnit i snön men Sara grävde fram dom och kom farande som ett jehu och la dom i handen - riktigt duktigt gjort.....:)

Inga bilder togs när jag spårade med Sara......

Mickes spår hade jag själv lagt ut och här hade jag gjort tre stycken egna övergångar för att han skulle få något att "bita" i. Han startade precis som vanligt - lugnt och stabilt - för att komma till första övergången och där ville han vika av efter min övergång och bakspåra men stannade vände och sedan följde han spåret som jag gått runt för att korsa mitt eget spår så det gick ju bra. Nästa övergång gjorde han likadant men den sista övergången gick han av och bakspårade för att sedan gå av spåret och gena över till övergången och sedan var det järnet mot slutet. Han var trött efter spåret och riktigt nöjd och belåten..........:)


Pappa Micke - går som tåget....

Och det bästa av allt som man kan hitta i ett spår..............tycker Micke...:)

Vi hade en riktigt härlig dag ute i skogen som gjorde oss trötta, nöjda och belåtna. Dagen avslutades med middag hos Anna-Lena och en riktigt härlig hemmagjord köttsoppa gjord på renkött - Tack för maten!

Nu blir det duschen och sedan sängen - Natti natti

4 kommentarer:

  1. Tack, tack :)) Men vi har väl löst värre problem i våra dagar än detta, om än det tog sin lilla tid. Huvudsaken du nu är nöjd med garderoben och placeringen:))

    Härliga bilder från spårskogen, synd jag inte följde med. Men det kommer ju många andra "äventyr" framöver.

    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  2. Heja vad ni har kommit igång med spårträningen! Fast snart är det skidspåren som gäller :)

    Jag är besökare 5555 ser jag, måste nästan uppmärksammas...kanske kan jag vinna en platt-TV, eller en I-pod (som jag inte ens vet vad det är...stenåldersmänniska som jag är)...eller så får jag vara glad åt att jag inte lyckats bryta varken en eller två tår - krya på dig, din stackare!

    SvaraRadera
  3. Oj besökare 5555 måste givetvis uppmärksammas men eftersom jag är emot alla dessa dyra prylar som folk lockas med för att sedan bli informerade om att leveransen blivit försenad för att sedan aldrig komma...........så blir det ju givetvis någonting annat. Skickar det med snigelposten - nyfiken hmm - det tar några dagar så kommer det.

    Tårna värker som f...n men sover som en stock om nätterna så det känns ändock ganska bra, behöver bara packa upp några fler lådor så att man hittar alla prylar ....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  4. Oj oj...låter spännande! Skall bevaka brevinkastet som en hök! Jag har inte packat upp allt än, men det kan ju hänga ihop med att jag flyttat från 80 till 44 kvadrat...vet inte var f...jag skall rymma allt, så här gäller att besluta vad som hör till ge bort/spara/kasta en andra runda. Jag som trodde jag gjort det klart vid utflyttningen, men men...

    SvaraRadera