lördag 16 oktober 2010

En härlig dag i skogen!

En hel vecka har då gått i min nya lägenhet och visst är det fortfarande ganska mycket kaos men nu börjar jag trivas mer och mer. Upptäcker nya möjligheter varje dag med möblering mm och det bästa av allt är att vi har en jättefin tvättstuga i källaren.

Hundarna har "bott in" sig riktigt ordentligt och det bästa av allt är ju att Micke blivit så lugn, han står inte på "pass" hela tiden och folk kan till och med kliva in utan att han skriker och gapar som han gjort förut. Det är nog det som känns bäst av allt när jag ser hur han kopplar av mer och mer och nu sover han hela nätterna och till och med snarkar....:). Nu börjar det kännas riktigt rätt gjort att byta lägenhet och trots allt jobb och brutna tår så är det nog värt det just pga att Micke äntligen får lugn och ro...........ja givetvis så känner ju jag också att jag börjar gå ner i varv och kan äntligen sova på nätterna så nog var det värt allt slit.

I går (lördag) så tog jag lite paus från allt uppackande och for ut i skogen med Marie-Louise. Vi la ut ett par fina spår till hundarna och så gjorde vi upp en eld och bara njöt av solen och skogen och att bara få vara.................Vi drack choklad och åt limpsmörgåsar och kände oss riktigt härligt avslappnade och så grillade jag en korv - oj vad härligt det var.

När vi gick spåren med hundarna så blev vi nog riktigt överraskade båda två eftersom dom gick så otroligt bra allihop. Det är ju trots allt ett bra tag sen vi lagt några spår men jisses vilken kapacitet vi fick uppleva.

Marie-Louise började med att gå en sk apportstig med Iza för att fokusera lite på apporterna och även försöka få henne att ta upp dom. Det började väl lite tveksamt just mot apporterna men blev bättre och bättre för varje apport. Hon var helt spårfixerad från början men taggade ner och markerade apporterna för att till slut börja ta upp dom. Om sedan Matte varit lite snabbare så hade hon fått dom i handen också men där får vi nog fokusera på att träna upp Mattes snabbhet.....:)

Sedan så gick Izas spår riktigt bra, tyckte mig märka en stabilitet hos henne som inte funnits tidigare. Hon gick fort och säkert men försökte inte dra iväg för fort eller börja stressa så nog har hennes operation (kastrering) eventuellt börjat visa resultat. Till och med vid apporterna så greppade hon dom och kom springande till Matte MEN hennes "osnabbhet" visade sig även här så apporten for i backen............:)) Men riktigt bra spårat av Iza.....

När jag skulle gå Saras spår så var jag nog lite beredd på att få hålla igen henne om hon skulle gå upp i vinden. Hon var så taggad så hon skrek rakt ut så jag fick lugna ner henne innan jag släppte på och lät henne ta upp spåret redan före påsläppspunkten eftersom hon for ner i backen och började spåra så otroligt stabilt så jag ville inte störa henne. Hon gick med nosen i backen runt hela spåret och hade ingen tendens att gå upp i vinden - duktiga tjejen - vid de första apporterna stannade hon, slängde ett öga på mig precis som hon sa: ta den snabbt så jag kan fortsätta....:) Så där fick jag vänta en stund för att hon skulle förstå att jag inte hade tänkt lägga mig i hennes jobb så snabbt förstod hon att det var bara plocka upp apporten och komma och lägga den i handen och så var hon snabbt iväg igen.................oj vad kul det var...:))

När det var Mickes tur så var han också väldigt taggad men han hade inga problem med någon överladdning utan tog upp spåret lugnt och stabilt och så var det bara att följa med och ta emot apporterna när dom "langades" i handen ...........duktiga gubben. När vi kom till slutet så hade jag hängt upp hans kampstock en bit ovanför marken för att han skulle få jobba lite och jisses vilken lycka när han hoppade upp och slet ner den från grenen som den hängde på.............:)

Har tagit några foton från våran härliga dag ute i skogen som jag lägger in här nedan:




Marie-Louise och Micke myser vid elden..

Och även Iza satt still en stund så hon fastnade på bild....:)


Här grillar jag en korv med Pappa Micke som kontrollant.....



Jag och Sara spårar...




Här har Sara hittat slutet och var riktigt lycklig.





Iza spårar riktigt lugnt och stabilt.....






Här kommer beviset............apporten i munnen och snabb fart till Matte...





Som inte är snabb nog att ta den.........................usch på dig Matte nu blir det träning för dig..:)






Pappa Micke spårar säkert och lugnt





Här har jag fått en apport i handen och givetvis så måste ju det belönas.....:)
Det var en otroligt skön dag som gjorde att både jag och Marie-Louise fick njuta av solen, chokladen, smörgåsarna och så hundarnas glädje över spårjobbet - vi var riktigt trötta och nöjda när vi kom hem.
Sedan så har småplockat i lägenheten så nu är det snart bara vardagsrummet kvar att göra iordning och det känns så skönt att börja få lite ordning på allt. Jag vet ju att jag har allt kvar i källaren som ska gås igenom men eftersom det är värme i källaren och mina grannar tycker att jag kan ta det lugnt eftersom det inte stör dom så tar jag det under vintermånaderna.........det är ju inte några som helst sysselsättningsproblem i alla fall...:)
Nej nu ska jag göra i ordning söndagsmiddag till mig och min son som snart kommer hem från jobb.
Ha det

4 kommentarer:

  1. Ja härliga skogen...hur skulle vi klara oss utan den? Vi har varit ute idag med Dino och sökt älg.
    Skrapigt var det så Tomas kom aldrig i närheten av att skjuta...men vad gör det när det går att göra eld äta, ha det gött och bli så där härligt trött.
    Ha det
    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter - både skogen och att ni börjat bo in er och trivas i nya lägenheten. Känner dofterna av korveld, skog, snö...annat än i Skåneland (höstgödsling, sockerbruket och diverse andra oidentifierade dofter...)

    SvaraRadera
  3. Jo det doftar gott när man kommer från skogen och har grillat korv - det doftar riktigt länge från kläderna så de får hänga ute under natten....:)

    Just nu är det ju riktigt härligt ute i skogen - spårsnö, inga knott eller mygg och så en härlig sol som inte värmer så mycket men är så otroligt härlig att få i ansiktet. Nu hoppas vi bara på att vi får ha det så här riktigt länge men hörde just på radion att det skulle börja snöa i morgon............och då kan man ju bara hoppas att det inte är nån meter som kommer....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  4. Otroligt fina bilder. Fast jag har ju tjyvkikat på dem redan innan de åkte upp på bloggen:))

    Hoppas också att detta väder skulle hålla i sig. Men man vet ju vad som komma skall, så det är bara ställa in sig på snö, snö och ännu mera snö.

    Kramar

    SvaraRadera