lördag 10 juli 2010

Två dagars lydnadstävling!

En hel vecka har sprungit iväg igen och det har blivit lite träning eftersom jag inte riktigt känt mig så pigg. Men givetvis har vi, jag och Sara, nött lite på detaljerna för att få lite mer stabilitet i lydnadstvåan.

Hon har inte "ätit" gräs lika mycket - har varit på henne på träningen - men har fortfarande en tendens att vilja äta och har börjat välja grästuvor vilket gör att hon förflyttar sig lite grann eftersom det godaste gräset är ju givetvis en bit ifrån..............skitgumman. Men vi ska ta tag i det här nu ordentligt men jag tror också att det är löp på gång. Hon har visat lite "finger" åt mig under träningen - typiska löpbeteenden - och så har Pappa Micke sagt till om att han tycker att hon börjar lukta gott men än har hon inte satt i gång men det blir väl endera dagen.

Förhoppningsvis så håller hon löpet till efter nästa helg då vi är anmäld till lydnadskurs uppe i Kiruna hos Carina Andersson men men vi får väl se hur det går. Vet inte om Carina tycker om att ha en löptik på kursen........

Ja så till våra tävlingstillfällen, under fredagskvällen så var hon inte riktigt med mig - lite disträ och släppte kontakten lite då och då. Det är väldigt typiskt när hon ska till att börja löpa för då börjar hon gå sina egna vägar och tycker inte alls att det är bara jag som ska bestämma.....hon är ganska gullig i alla fall. Här kommer i alla fall poängen:

Platsliggningen - 8 - kryper och äter gräs

Fritt följ - 7,5 - sen start, vid sväng och sent sättande - hon gick bättre och bättre ju längre in i programmet vi kom och jag kände att jag skötte mig bra och hon släppte positionen enbart ett par gånger.

Läggande - 0 - kände redan när vi startade att jag inte hade henne med mig så hon la sig först när jag var på väg att vända mig om - här kommer löpbeteenden in...:)

Inkallande med ställande - 7,5 - fick avdrag för steg - hon gjorde ett kanon ställande, stannade riktigt bra och stabilt och hade bra fart så min egen bedömning av detta moment var KANON!!

Sändande till ruta - 8 - gjorde samma sak som hon gjort förut, gick in i rutan från sidan fastän hon gjort kanonsändanden på träningen - hon driver lite med mig tror jag....:)

Apportering - 5,5 - hon hade riktigt bra fart ut och tog apporten men sedan tyckte hon att den var hennes så hon showade lite med apporten - långsam ingång och tuggade på rätt friskt men höll i den hela tiden och tittade riktigt spjuveraktivt på mig...

Fritt hopp - 7 - tog i hindret och slarvade lite i avslutet, ville inte sätta sig så jag fick ge henne ett dk

Fjärren - 7 - flyttar sig lite och förstod inte alls vad jag sa så jag fick ge henne ett dk, hon har visat på träningen att hon är inte riktigt är klar över vad jag begär av henne så det här får vi träna på lite mer

Helheten - 6,5 - domaren tyckte vi hade dålig kontakt men kontakten var det inget fel på utan hon drev lite med mig men är det löp på gång så kommer ju lite av såna här beteenden men hon gick på en stabil men låg nivå.

Sammanlagt så skrapade vi ihop 139 poäng och det kändes lite lågt...

Sedan så har vi tävlingen på Lördag
Här så chansade jag och drog upp henne lite mer än i går och det verkade som att det fungerade bättre. Jag vågar inte dra upp henne för mycket för då blir det bara slarv av allt men jag tror att vi hittade en ganska bra nivå idag. Här kommer poängen:

Platsliggningen - 8 - samma problem som tidigare

Fritt följ - 8 - sitter ej vid ett tillfälle och var tvungen att ge henne ett dk så lite obstinat var hon men kände ändå en bra position genom hela programmet.

Läggandet - 7 - långsamt , igen , kände redan när vi startade att hon inte var med så jag gav henne ett lite hårdare kommando så hon la sig men vill gärna protestera lite just nu och det har säkert med att löpet är på gång att göra.

Inkallande - 7 - stannade lite senare än i går och ville inte sätta sig vid avslut så jag fick ge henne ett dk så här syns det att hon har lite protester som hon sysslar med......gullgumman....

Sändade till rutan - 9 - idag gjorde hon ett riktigt bra sändande, givetvis gick hon in från sidan men hittade själv positionen så det börjar kännas bra.

Apportering - 7,5 - inte lika mycket showande idag men galopperade ut och travade in och fick ge henne ett dk igen vid sättandet.

Fritt hopp - 7 - lätt islag och sedan ett dk igen vid sättandet, det går igen genom hela tävlingen hennes protester mot att sätta sig och lägga sig - ja dessa tikar - men älskar dom gör vi ju....:)

Fjärren - 6,5 - Fick ge henne flera dk och sedan blev jag lite för hård på rösten så hon tänkte komma till mig igen men fick stopp på henne snabbt och vi kunde avsluta - det är inte lätt när matte blir lite sur......:)

Helheten - 8 - domaren tycker att vi har ett bra samarbete genom hela programmet och ville premiera hennes arbetsvilja så det kändes kul eftersom jag själv tyckte att hon fortfarande låg på en stabil men lite för låg nivå men det såg nog kanske bättre ut än vad det kändes.

Sammanlagt så skrapade vi ihop 154 poäng i dag och det kändes lite bättre så nog känns det som att vi nu börjar vara på gång. Vi är inte riktig färdig än med alla detaljer men det kommer och så känns det så roligt att få vara där uppe på tävlingsplan igen.

Sammanfattningsvis för båda tävlingarna är ju att hon mentalt har visat att hon orkar igenom hela programmet och visst ligger vi på en lite för låg nivå men det känns som att vi har en bra stabilitet så nu är det bara slipa på detaljerna så att allt sitter som en "smäck"..........men kul är det ju och så länge hon också tycker det är kul så kommer vi att fortsätta.

Nu blir det ett varmt bad och sedan sängen för nu har kroppen sagt ifrån för länge sedan.

Natti natti

5 kommentarer:

  1. Heja på er vad ni är bra!!
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Löptikar, jo, jag känner igen det...man trillar ner flera pinnhål när de plötsligt blir så mycket mer intresserade av annat, och saker de kunnat har de plötsligt ingen aaaaning om hur man skall göra...kul nästan jämt!!

    Men som sagt - vi älskar dem i alla fall :=)

    Nästa gång är hon färdiglöpt, då jä...

    SvaraRadera
  3. Ni äro såå roliga att se när ni jobbar tillsammans Sara och du :)

    Hoppas nu att ni kan vara med på kursen!

    SvaraRadera
  4. Ja Annika det hjälps ju inte att dom pekar finger åt oss - man är ju sååå svag för dom....:)

    Men vi kommer igen och igen och igen och till sist så har vi våra poäng som vi behöver.

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  5. Ha det så himla kul på lydnadslägret i Kurra, och glöm inte myggsprayen...Löp-Irra skickar en våt puss till Micke (mitt på nosen skall du placera den) och varma sympatier till Sara (för den där eländiga löpen hon har framför sig...)

    SvaraRadera