måndag 19 juli 2010

Lydnadsläger i Kurravaara!

Vi har varit på lydnadsläger hos Carina Andersson i Kurravaara och det har varit kanonbra. Det var jag med Micke och Sara, Pigan med Aramis, Marie-Louise med Iza, Anna med Freja och Lena med Disa.

Marie-Louise, Anna och Lena började "kursa" redan på Torsdagskväll men jag och Pigan som var tvungen att jobba kom först på fredagkväll. Vi blev hämtade med båt så Sara och Aramis fick åka båt för första gången men det gick jättebra. Carina visade oss hur det såg ut och så fick vi packa upp och inkvartera oss för att sedan få en härlig fika och lite kurssnack. Jag och Marie-Louise kamperade ihop med våra hundar, Pigan fick ett kanonfint stort tält till sig och Misse och Anna fick gästrummet med Freja. Lena och Disa kom från Kiruna så hon sov hemma.


Här är träningsplanen där Anna och Freja är i full gång........



Så här såg utsikten ut från våra rum - härligt va!




Här är Carina och Lasses fina hus..


Här står Pigan på "träningsplanen" bakom huset som vi kunde träna på emellanåt.




Här ser man bastun i bakgrunden som låg alldeles ovanför vattnet - gissa om det var härligt med ett bastubad och så sedan gå ut och sätta sig på den lilla altanen och bara titta ut över vattnet.


Carinas kursupplägg är kanonbra med tiominuters träningspass för varje deltagare och det innebär att deltagarna kan vara från helt nybörjare till väldigt erfarna. Alla har sin egen tid där man kan ta upp precis vad man vill och gissa om vi har tagit upp........stackars Carina är nog slut efter helgen....:)

På mina pass så blev det till att träna positionen och där fick jag tipset av Carina att försöka hitta ett bättre tempo så att Sara kan gå mer avslappnad och gissa om det började fungera bättre. När Sara fick promenera mera avslappnad med bakbenen så hade hon mycket lättare att bibehålla positionen - kanonbra - tänk vad det är bra när någon tittar på och ser dessa små detaljer som kan göra så otroligt mycket för helheten. Carina du har verkligen blick, erfarenhet och kunskap om detta med lydnadsträning - tack för att du delar med dig - vi har lärt oss så mycket och själv känner jag att jag tappat i "träningstänket" så det här har känts helt fantastiskt för mig - nu är jag såååå sugen att träna.


Jag och Sara tränar oss att gå i ett harmoniskt tempo.

Sedan så har vi tränat på att få lite bukt med Saras gräsätande och där har Carina också tipsat om hur vi ska göra. Sedan så har vi trixat lite med inkallande med ställande, fjärrdirigeringen och rutan och jag känner att jag fått med mig så otroligt mycket så jag är jättenöjd. Det bästa och det som man glömmer lättast är att man måste lära sig att backa i träningen, inte bara ett steg utan ibland så mycket som fyra eller sex steg - så otroligt bra att bli påminnd och på ett så sympatiskt sätt - Carina du är bäst......:)

Och så har vi haft så roliga sociala stunder under våra teoristunder, fikapauser, lunch och middagspauser och så bastun förstås. Har skrattat så mycket tillsammans med så otroligt trevliga tjejer. Jag och Marie-Louise kom på att vi hade kunnat vara Mammor till dom allihop men aldrig att ålderskillnaden kändes av på något vis - vi hade lika roligt allihop. Och vilka duktiga och engagerade tjejor.
Anna med sin Freja har visat vilken härlig människa hon är och med vilken fokusering hon tränar, det var bara helt otroligt härligt att få vara med och se - tack Anna för att just du var med och delade med av dig själv - du är så duktig med din hund och du kommer att nå alla dina mål.....)


Anna och Freja tränar apporteringen.

Lena från Kiruna med sin Disa var en tjej som var i början av sin "hundkarriär" och det här är en av de människor som bara har kommunikationen med hunden helt naturligt - tänk om alla hade haft det. Hon jobbade med sin hund som om hon aldrig gjort annat och Disa förstod och gjorde allt som matte sa - platsliggning utom synhåll var inga problem för matte hade ju talat om precis vad jag skulle göra......................ja, det var en fröjd att se dom och nu förväntar vi oss att se dom på tävlingsplanen till Malmenkampen - välkommen till BHK Malmen Lena.....:)



Lena och Disa tar det lugnt i solen.

Pigan är också en människa som jobbar väldigt naturligt och instinktivt med Misse och vilka otroligt fina resultat de har uppnått i helgen - det har varit så härligt att se dom och gissa om Misse fungerat bra i allt - det blir bara bättre och bättre.


Pigan och Misse tränar platsläggande.


Marie-Louise och lilla Iza har visat hur man kampar med sig hund - wow vilken kamp helt plötsligt Iza visade att hon hade - längst ut i snöret sitter en hund som inte släpper fastän bakbenen släpper från backen. Ja, det var en upplevelse att se och samtidigt så fick dom en liten vink av att det fungerade bättre än godiset - så nu är det bara kampa på.....:) Jisses så bra hon har gått i helgen lilla Iza och framåt har det gått i momentet platsliggning - nu kan det bara bli bättre.

Vilken kontakt som Iza och Marie-Louise har.....:)

Och så Carina och Lasses otroliga gästvänlighet, de har fått oss att känna oss så otroligt välkommen och ni ska ha ett stort Tack för erat stora engagemang och goda mat och Lasses påhittighet med "egen viphylla" (tak över bänkarna) så att vi kunde sitta ute och titta på när det började småregna lite.
Jag kommer gärna tillbaka - TACK FÖR EN KANONHELG!!!



Här är Lasse och Carina med Swift och Spot utanför sitt fina hus.
Nu börjar det bli dax att hoppa i "lådan" och försöka ställa in sig på operationen. Vi får hoppas att allt går bra så att man får komma i gång med träningen så fort som möjligt.
Vi hörs och syns!
Ha det



4 kommentarer:

  1. Ja, man har då inte behövt sakna någonting denna helg och jag känner mig peppad som få! Har varit så roligt! Vi hörs av i veckan och allt kommer att gå så bra.
    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  2. Jag längtar tillbaks till Kurravaara!!!!

    SvaraRadera
  3. Ja vilken otroligt rolig och inspirerande träningshelg!!! Vi måste ta hit Carina snart :)

    /Anna

    SvaraRadera
  4. Ser att ni har haft hur mysigt som helst :) Och det är så kul att tillbringa några dagar och träna och prata hund, hund och hund :)
    Hoppas jag kan haka på nästa gång!

    SvaraRadera