söndag 27 mars 2011

Solen är ju bara så härlig!





I veckan som varit har jag bara haft två korta bakslag på ont i halsen och feber så nu känns det riktigt som om det går åt rätt håll.


Men är ju lite rädd för att gå på för mycket så det blir nåt större bakslag så lite lugnt har jag nog tagit det hela veckan. Vi har varit på härliga lugna promenader och så har vi tränat lite vittring- och fjärrdirigering inne och det går framåt med små små steg och det känns bra.


I går (lördag) så var vi ute på årets första skidtur med hundarna. Jag och Pigan tog med oss jyckarna och drog iväg efter Linalombolovägen i solen och vinden.


Pigan ville åka först för att inte riskera att stå på "öronen" om Misse skulle börja jaga efter mina så jag la mig bakom för "jag har ju koll på mina två" - Shit vilket misstag - Sara drog iväg som om livet hängde på en tråd och inte lyssnade hon heller på något av mina kommandon, sakta - sakta av - STANNA - Nej hon sprang för glatta livet hur jag försökte få henne att ta det lugnt så jag insåg att om jag inte skulle få plikta med livet så var det bara koppla lös henne............PUH nu fick hon springa av sig överenergin i sin egen takt. Micke fick dra själv och han lyssnade så bra på mina kommandon så det gick riktigt bra och sedan när Saras hjärna kopplat in sig i huvet igen från fötterna så gick det riktigt bra. Det var väldigt isigt så man var ju lite orolig när det började gå för fort och så var man ju lite ostadig också - Men kul var det.....:)


Sedan när vi vände och började åka tillbaka så spelade jag in lite grann som jag lägger in här :




Strax innan vi var tillbaka vid bilarna så uppstod ett litet problem.........ja inte för oss utan för den renflock som blev infångand mellan oss och en Gubbe med två jämtar som också var ute och åkte skidor - vi löste det med att vi tog våra hundar en bit ut i skogen så renarna vågade springa förbi och även gubben med jämtarna och sedan kunde vi fortsätta sista lilla biten mot bilarna.


Pigan ville promt spela in en snutt med mig så här kommer den också.......:)




Nedan lägger jag in några bilder från turen:





Misse och Pigan väntar på att vi ska bli färdiga så han får dra iväg....





Titta på den här blicken från lilla söta Sara och det här var precis innan hon drog iväg med "elden" i baken................Blicken säger nog: är ni inte klar snart....



Pappa Micke skötte sig exemplariskt under hela skidturen så det var en fröjd att åka efter honom och drog på riktigt bra gjorde han också - mot för han brukar göra......:)

Här är Sara i farten igen............säger åt Misse som inte vill sitta still: Skärp dig Gosse annars....



Och här har Misse förstått att det är bäst att han håller sig i skinnet för Sara håller minsann kollen......:)


På Lördagskvällen var ju i ridhuset och körde lite träning och idag fick vi verkligen till positionen och det kändes kanonbra.


Nu satt positionen rikigt ordentligt i både vänster- och högersvängar och jag upplevde att hon orkade hålla fokus mycket längre än vanligt så jag tror att hon har börjat hitta en trygghet i vilken position hon skall ligga i så att hon själv kan slappna av lite grann också.


Sedan körde vi på rutan och det känns riktigt bra - har inte börjat kalla in ännu utan ska köra på ett tag till med positionen i rutan så att hon blir riktigt trygg med var hon skall placera sig.


Vi provade lite på fjärren och nu har jag börjat träna in "stoppkommandot" i ståendet och hon fungerar riktigt bra på det så det är något vi ska fortsätta med - ska lägga in det i både "sittande" och "liggande" kommandot......


Sedan körde jag lite med Micke och han var så pigg så det var riktigt roligt att träna med honom. Vi körde på med positionen och att han ska vara tyst och där börjar det att fungera bättre och bättre. Körde lite med Helens Saffran också och sedan så blev det lite position med Misse också så mina ben kändes riktigt ordentligt på kvällen.................Men kul var det....:)


Pigan kom över senare på kvällen så vi spelade kort vilket jag inte gjort på 15 år tror jag och så drack vi gott te och åt choklad och det var så kul så tiden gick så fort så det var inte sant - klockan halv två på natten så gick vi ut med hundarna för en sista "kissrunda" och sedan så hoppade vi i säng efter en härlig dag.


I dag så har jag varit och hjälpt Marie-Louise och städa ur lägenheten, det var inte så mycket kvar men lite grann kunde jag hjälpa henne med så nu är hon färdig där och det kändes säkert skönt.


Vi gick en härlig promenad efteråt uppe efter skoterspåren i Puoitak så hundarna fick röra på sig lite och så fick vi flanera lite grann och surra av oss och det gick i "pensionärstakt" och det var såååååå skönt........:)


Och så var Söndagen slut och fort gick det ju eftersom vi ställt om klockan idag - kändes som att bli bestulen på en hel timma men tur som var så får vi ju tillbaka den till hösten.


Nu blir det ett långt varmt härligt bad och så sängen - Natti natti.


Ha det

3 kommentarer:

  1. Tack för en helt underbar helg :) Det känns som om man har laddat om batterierna och fått ytterligare några härliga minnen i sitt förvar. Detta måste vi göra om.
    /Pigan och Misse

    SvaraRadera
  2. Ja Pigan det har verkligen varit en härlig helg - nästa gång tar vi med oss pulkan och fika och så betställer vi en riktigt härlig varm sol....

    Och så ska vi börja träna så vi ser ut som riktiga bodybuilder´s till sommaren....:)

    Monica Micke och Sara

    SvaraRadera
  3. Jajjamen muskelknuttar på G, vi fick ju en fin start idag :))

    SvaraRadera