söndag 3 april 2011

Härliga vårdagar!

Här ser ni Pappa Micke med sina röda fina tossar........:) Härliga soliga dagar, tänk vad solen kan göra oss glada och lyckliga. Och så sedan alla långa ljusa dagar som gör att man känner sig mycket piggare och snart har vi ljust dygnet runt - oj vad jag längtar.....:)





I veckan som gått har vi fått klart vårat lilla "gym" som vi har fixat i källaren hos oss och det blev riktigt bra. Vi har en sk Skip port där vi har ca 75 kg i vikter som vi kan variera mellan och så har vi en sk abtronic där man tränar både ben och armar samtidigt men i väldigt mjuka rörelser. Sedan har vi en motionscykel och så en "mokkajäng" (vet ej vad den kallas) men träning med den i tre minuter motsvarar ca 100 situps så jag tror att vi lyckats täcka in väldigt mycket bra och varierande träning och sedan det bästa av allt en stereo med bra musik - bara ett måste.....:)

Det har varit jag, Christian, mina grannar, Per och Pigan som fixat och donat. Det blev riktigt bra med fyra stycken stationer där vi kan träna varenda liten muskel i kroppen och även konditionen. På onsdagskväll och även på Lördag så har vi börjat lite smått och det går riktigt bra. För min egen del så är det mina benmuskler som måste hållas alerta om jag ska klara mig så länge som möjligt för att slippa operation och så även konditionen får sig en liten "puff". Per och Pigan har tränat olika muskelgrupper och dom är så duktiga våra ungdomar och energiska - får "låna" lite energi av dom......:)


Har varit tvungen att ta det lite lugnt eftersom jag fått två bakslag den här veckan så det har mest blivit lite kondition, har inte vågat pressa kroppen i styrkelyften men det kommer nog det också så fort den här virusen har försvunnit ur kroppen.


På jobbet har jag haft en praktikant från Grans lantbruksgymnasium i Öjebyn och vilken jätteduktig tjej. Hon ville rikta sin praktik mot lydnadsträning och instruktörsuppgifter så vi har kört hela veckan med hennes egen hund och även tittat på lite problemlösningar.


I går så var vi på träningen i ridhuset och nu kom några bakslag på vittringsapporteringen.......På första skicket så kopplade hon på näsan direkt och hittade den rätta apporten och kom med den men så vid nästa skick så började hon plocka in alla andra apporter utom den rätta - hon har börjat visa "löpbeteende" mer och mer nu så jag tror att hon är lite låg så här hade hon nog inte riktigt "tid" att fokusera så vi gjorde inte någon stor "affär" av det utan körde på rutan istället en sista gång där hon fick lyckas och så avbröt vid där. Micke fick en snabb runda inne i ridhuset och så fick han busa lite med Helens "saffran" - kände själv att jag inte orkade fokusera så vi tog det lugnt och stod och surrade en stund.


Idag så har vi varit ute i skogen i den helt gudomliga solen - oj vad det kändes att det var vår ute idag. Jag och Marie-Louise tillsammans med våra hundar drog iväg ut efter ett skoter spår ute i Sarkasvaara där vi vecklade ut våra renskinn och sedan blev det kaffe och smörgås och så bara njuuuuuuuuuta. Varken jag eller Marie-Louise kände oss speciellt pigga, jag som sovit dåligt pga febertoppar hela natten och Marie-Louise med sin förkylning så det kändes rätt bra att sitta i solen en stund. En liten promenad upp efter skoterspåret avslutade vi vår utflykt med för att hundarna skulle få röra på sig lite och jag tror att vi var rätt nöjda allihop när vi åkte hem. Lägger in några foton nedan:



Jag i solen med alla hundarna - det var riktigt riktigt härligt.....




Marie-Louise fösöker äta sin smörgås men får ju givetvis sällskap av våra vänner...:)




Här funderar Sara på om inte dom där apelsinskalen skulle kunna gå att äta....



Micke hade koll hela tiden....... Och så var lilla Mimmi med oss också.....


Nu blir det till att börja med middagen för Christian kommer snart - han gjorde högskoleprovet igår och det gick riktigt bra för honom. Jag är så glad för hans skull, det var första gången han satt på skolbänken sen han gått ut gymnasiet och klarade 77.8 % rätt så han ska vara riktigt stolt över sig själv men mamma är ju stolt så det kanske räcker för oss båda.....:)


Ha det

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar