söndag 20 mars 2011

En riktig härlig vårdag!

Så här glad är man när vårsolen visar sig från sin allra bästa sida.....:)



Hela veckan har varit så fin med soliga härliga dagar, ja det har väl varit nån dag som varit lite mulen men den kommer jag inte ihåg...:)




Under veckan som gått så har vi varit med om en hemsk upplevelse som ingen hundägare vill vara med om - vi blev av med en liten hund.............Det var under Måndagseftermiddagen då jag och Marie-Louise skulle ta en "snabbsväng" upp på Hirvas med våra hundar när vi mötte Maria och Emma som tagit en joggingtur och var på väg hem och hade lilla 10 månaders gamla Tuva med sig. Tuva fick något i huvet och blev fruktansvärt rädd när hon fick syn på oss - vi var ungefär 50 meter ifrån dom då hon helt sonika vände och började springa tillbaka upp efter vägen mot toppen. Maria och Emma joggade då upp efter henne för att ta fast henne men när hon fick se dom så var det som om hon inte kände igen dom och fortsatte springa och så var hon helt plötsligt försvunnen..................hemska känsla när vi insåg att hon var borta.


Nu gick vi upp och ner i fyra timmar och ropade och tittade efter henne men ingen valp - oj vad hemskt det kändes i kroppen. Jag och Marie-Louise tog bilen och for in till Tjautjas för att kolla om hon tagit sig dit - men ingen valp där heller. Vi var tvungen att börja fara hemåt vid kvart i nio tiden på kvällen men det var inte med någon bra känsla som vi for MEN så när vi precis kommit hem så kom samtalet från Maria där hon talade om att lilla Tuva var hittat - OJ OJ vilken härlig känsla och som vi förstod så hade hon varit trött och frusen men dagen därpå så var det samma fart på henne igen. Det var verkligen lycka.............


Sedan på tisdag så kändes det ganska ordentligt i benen men det var ju någonting som man bortsåg ifrån och bara kände hur glad man var att allt gått bra men så fick jag ett bakslag på min körtelfeber - ont i halsen och hög feber och det kändes väl inte så bra men med lite vitlök och så dubbel dos alvedon så löste vi det också. Nu är jag snart inne på fem månaders sjukdom och efter sex månader ska det ha läkt ur kroppen så nu går vi mot målet......:)


Var faktiskt ute och tog en liten joggingtur i går (lördag) efter att vi varit och tränat på klubben en stund och det kändes fint i kroppen - den svarade bra - och jag kände ingenting på söndag så nu måste jag bara vara på rätt väg...............YIPPIE. På träningen i ridhuset så körde jag rutan med Sara och nu gick hon riktigt stabilt - ett litet "tapp" då jag sände henne första gången på ca 25 meters håll men sedan var det riktigt säker - kändes kanonbra.


Sedan så provade jag vittringsapporteringen och det fungerade fint - hon kopplade på näsan direkt och tog upp rätt apport och kom så lyckligt med en - HURRA, vi har kanske lyckats men vi har ju en bit kvar med detaljerna men nu har vi kommit riktigt långt.....:)


Sedan kollade vi hur inkallandet såg ut och inga problem så här känns det också stabilt. En kortare platsliggning med alla andra och det gick också bra. Lite fjärrdirigering från ett kortare avstånd - här har vi lite att jobba på men det kommer och sedan körde vi på med positionen och den sitter snart..............oj vad härligt det var att träna.



I dag, söndag, så har jag och Marie-Louise varit på vår första långa "vårpromenad" - vi har varit upp till "våran" vindfälla. Det var så otroligt härligt att promenera efter skoterspåren och bara surra och låta hundarna busa och leka precis som de ville och så fick vi "ladda batterierna" i den helt otroligt härliga vårsolen. Lägger in några bilder nedan:



Här är vi på väg upp.............hundarna är överlyckliga




Här är vi uppe vid vindfällan och Sara är så lycklig och jag lyckades fånga henne i "språnget"...:)






Här är bilden tagen då vi sitter i vindfällan och vyn är över den lilla sjö som ligger precis nedanför.






Micke och Marie-Louise njuter i solen........







Och så har ju Sara hittat "skatter" förstås - vad vore en promenad utan minst en "skatt"...










På vägen ner - är det inte härligt så säg.....

Nu är det söndagkväll och nog känner jag mig ganska "mör" i kroppen så nu väntar ett varmt bad, en alvedon och så sängen..................men OJ VILKEN HÄRLIG HELG VI HAFT...



Ha det

1 kommentar: