söndag 6 mars 2011

Lite ditt och datt!

En hel vecka har så knallat iväg igen och tack och lov verkar kylan ha släppt sitt grepp om oss och solen har börjat visa sig.



Härliga dagar har det varit med sol och takdropp, en ganska stor glimt av våren....:)



Under veckan som gått har febern gått upp och ner, haft flera febertoppar och har ätit alvedon varje dag vilket givetvis gjort att jag orkat jobba men inte mycket mer. Vi hade studiecirkeln på onsdagskvällen som jag valde bort eftersom krafterna inte fanns, måste se till att klara jobb och hundarna i första hand och sedan får det bli sängen. Kommer nog inte att fortsätta kursen pga att jag inte kommer att orka medverka och tappar då så många gånger, synd men så är det när man inte är riktigt frisk. Är ju inne på fyra månader nu med min körtelfeber och det kan ta mellan 3-6 månader innan det har läkt ur kroppen så förhoppningsvis ska det börja kännas lättare nu.



Har i alla fall varit ute och småjoggat lite under lördagen och det kändes som om kroppen ville hänga med och det var riktigt kul. På söndag (i dag) så fick jag ju givetvis betala för joggingturen men nånstans känns det att det kanske börjar lätta nu.



På lördagkväll var vi i ridhuset och tränade och här har det blivit som "tio små negerpojkar", det är synd att denna chans som vi fått inte utnyttjas mer men inte gör det oss någonting som fått ha ridhuset för oss själva med stor och fin plats. Vi var i alla fall fyra stycken som envist utnyttjar denna chans till att träna hundarna både lydnadsmässigt och socialt. Det är så otroligt roligt att träffas, prata lite hund och sedan komma i gång med träningen.....:)



Denna gång fokuserade jag nästan enbart på positionen för att pressa Sara lite och det fungerade bra, hon gick koncentrerat och jobbade på riktigt bra för att verkligen ligga rätt - duktig gumma!

Sedan körde vi några inkallanden med ställande och läggande och även enbart vanliga inkallanden eftersom jag inte vill att hon ska börja vänta på ett ställandekommando och det gick också över förväntan. Hon kom med bra fart och stannade fort och bra och sedan var det fart igen och vid läggandet gick det riktigt fort och där avbröt jag och berömde henne riktigt ordentligt - sedan körde jag vanliga inkallanden och det gick med riktigt bra fart utan att tveka någonstans så det känndes bra.

Efter det så körde vi lite fjärrdirigeringar och nu börjar hon förstå ståkommandot ordentligt men än har vi en bit kvar här men hon är så ivrig och tycker det är så kul att träna så det är väldigt inspirerande att hålla på med henne.

Micke fick mest busa med Saffran och enbart larva sig - han var så lycklig och sprang omkring som en unghund och fjantade sig och man blev riktigt lycklig bara av att se hans goda humör. Sedan körde vi lite position vilket gick ganska bra. Han hade väl inte allra bästa koncentrationen men humöret låg på topp, försökte bita mig i jackan hela tiden så till slut så skrattade jag bara åt honom - det positiva var ju att han jobbade tyst med att försöka reta mig så det var ju en framgång......:)

Lördagskvällen gick i glada vänners lag och surrandet höll på ända fram till fyra på morgonen.............puh det är tur att man har så härliga vänner så att man orkar vara social, de gick ut sista turen med hundarna så de fick kissa och sedan blev det sängen...........oj vad gott jag sov.

Söndagmorgon så blev det Vasaloppet och Jörgen Brink DU ÄR BÄST.......:)
Sedan blev det ju fem milen i VM:t vilket inte gick så bra för svenskarna men vilka fina insatser de gjorde och man kan ju inte låta bli att imponeras av Northug - han är bra duktig......:)

Varit ute med sparken i eftermiddag eftersom kroppen inte riktigt ville vara med i dag och febertopparna bara avlöst varandra men hundarna travade på bra bredvid sparken och jag fick vila ........spark är bra att ha när man inte riktigt orkar.....:)

I eftermiddags så har vi tränat vittringsapporten och nu gick det riktigt bra. Hon kopplade på näsan direkt vid första skicket och hittade godisarna så redan vid andra skicket la jag ut apporten som legat i min ficka och det tog henne två sekunder att plocka upp den så nu har vi tagit ett stort steg framåt. Provade två gånger till med apporten och inga problem att nosa sig fram till rätt apport och plocka upp den - riktig duktig gumma......

Nu får det bli alvedon och så ett riktigt skönt bad och så sängen så att jag orkar upp på jobb i morgon.

Ha det

2 kommentarer:

  1. Kul att du uppdaterat! Hoppas nu din körtelfeber är på tillbakagång, snart är det barmark och då måste du ju vara på topp...

    SvaraRadera
  2. Badkar är inte dumt när man är rasslig, men inte slår det en bra bastu...krya på dig och pussa collisarna från Skåneland. Här regn-snöar det...brrrr....

    SvaraRadera