söndag 6 februari 2011

Lite träning igen i ridhuset

Nu har varit i ridhuset för tredje gången och lika roligt varje gång. Förra gången så tränade jag mest på positionen och rutan.

Positionen är fortfarande lite pendlande men det kommer en stabilitet fortare och fortare så det känns kul.

Rutan söker hon ännu lite grann mitten men det verkar också bli stabilare och stabilare. Skickade henne på bara ca 10 meter.

I går så tränade vi på vittringsapporten som vi har lite problem med. Hon har inga problem med att hämta pinnar men att hämta rätt pinne är ju lite svårt.......... Nu körde jag med två pinnar, den ena var min och den andra var "ren" - av fem skick så tog hon rätt tre gånger så det tar sig men tycker inte att hon kollar så som jag vill att hon ska göra så jag är nog inte riktigt säker på om hon bara tar en eller om hon känner vittringen.............men det är bara köra på så visar det sig nog.

Vi tränade också rutan och idag tyckte jag att hon var mycket stabilare i att hitta rätt position i rutan så jag prövade att skicka henne från c 25 m och visst stannade hon på ca 10 m men efter ett nytt "framåt" kommando så fortsatte hon och vips så förstod hon att rutan var lite längre bort än vanligt. Nästa skick gick mycket bättre och då la jag henne i rutan och det fungerade också bra så nu känns det som att vi börjar komma någonvart.

Med Micke så körde jag mest på att få honom att jobba väldigt intensivt och släppa gnällandet och skällandet och det fungerade riktigt bra så vi var riktigt nöjda.

Sedan fick jag pröva lilla "Saffran" som Micke är Morbror till och gissa om hon tyckte det var kul att jobba med mig. Hade inga problem att ge mig en kontakt och verkligen försöka förstå vad jag ville att hon skulle göra och så har hon en verkligen härlig inställning - allt är bara skitkul - så det var riktigt roligt att få jobba lite med henne. Sedan är hon ju bara helt underbart söt..................Mickes lilla släkting....:)

Lägger in en filmsnutt från förra lördagens träning i ridhuset som jag laddat upp på You Tube:
http://www.youtube.com/watch?v=1-BoIfhuME0

Här ser ni Pigan och Misse, Jag och Sara och så Lena och Puma och Maria.

Annars så har jag tagit det väldigt lugnt för kroppen har haft svårt att komma tillbaka efter lunginflammationen och så fick jag ju problem med magen av antibiotikan så jag har känt mig lite matt och avslagen. Men har i alla fall varit ute och promenerat med sele och lina med Pigan och Per i går och här fick Per gå med Sara eftersom Micke var lite svår att få igång så här var det lika bra att det var jag som jobbade med honom. Han kom faktiskt igång rätt snabbt och gick sedan riktigt bra och det var så roligt. Det var också härligt att vara ute i ljuset så man blev riktigt glad och förväntansfull över att det snart är vår...............:) Efter promenade blev jag bjuden eller jag bjöd in mig själv på mat till Pigan och Per och sedan blev det två timmar på soffan och gissa om det var skönt. Sedan var vi ju och tränade i ridhuset på kvällen så hundarna var nöjda och belåtna med dagen.

I dag söndag så har vi tagit det lugnt med tränandet, vi har åkt skidor (SM på TV) och så har jag tvättat och städar lite grann så nu känns det lugnt inför nästa vecka. En lite kylig promenad blev det men usch vad kallt det hunnit bli nu igen - 21 grader kallt, inte roligt alls. Nej nu längtar jag verkligen till ljuset och våren med soliga dagar och så värmen................:)

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge men men nu är längtan stor...:))

Ha det

1 kommentar:

  1. Längtan är stor här också!
    Tack för en härlig promenad och kul att du tyckte min mat smakade gott.
    Syns till helgen - nu ska jag lägga mig och läsa igenom inför morgondagens tenta :)

    SvaraRadera