tisdag 7 september 2010

Saltoluokta!

Här kommer då äntligen några rader och MÅNGA bilder från vår tur till Saltoluokta.

Vi for upp på fredagsmorgonen och kom fram till Salto i strålande sol - helt underbart! Var lite spänd på hur det skulle gå med Micke då vi skulle åka båten över Langas men hade inte behövt oroa mig allt gick kanonbra.

När vi väl kommit över och fått vår stuga så stack vi iväg direkt upp mot höjderna... Vi tog vandringsleden mot Petsjaure och genade över det som kallades för "ravinen" och gissa om vi fick klättra. Det gick bra men det kändes rejält i benen och hundarna var duktiga och säkra på "tassen". När vi väl kommit uppför berget så kom vi ut på en högfjällsplatå - helt underbart - och där fick vi syn på några renar. Dom var så fina och det var härligt att få se dom här i sin naturliga miljö....

Vi tog oss så småningom neråt mot Salto igen - nöjda och belåtna med en kort promenad i ett helt underbart väder. Väl nere igen så blev det en liten eftermiddagsslummer som kändes helt underbar. Efter den så begav vi oss upp till själva huvudbyggnaden för att avnjuta middagen och jag var helt säker på att vi nog hade hamnat lite fel när vi blev ledsagade till bordet av uppklädda servitriser...............En hel massa gafflar och knivar och glas stod på borden och jag viskade till Marie-Louise: nu är det nog bäst att vi försöker smita för det här är nog ett sällskap som inte vi tillhör - kolla bara borden............Marie-Louise som varit här tidigare fick sig ett gott skratt eftersom hon visste att här uppe är det alltid trerätters middag som gäller..........Ja ja vi "skogsbor" har ingen koll på sånt här men det var så god mat och strålande service så jag översåg med Marie-Louise "småskrattande".......:) Hon fick ju även hjälpa stackars mig som aldrig varit på "nobelmiddag" tidigare med att vägleda mig genom "bestickfasan" och tala om vilket glas jag skulle dricka ur................men kul hade vi...:)

Ännu roligare blev det när vi bestämde oss för att ta en bastu innan vi skulle krypa till kojs. Vi gick till servicehuset och intog genast första bästa bastu som vi hittade - låste dörren och njöööööööööööööööööt av värmen ......tills det började leva om utanför dörren och även någon som sparkade på dörren. Vi skrek åt vederbörande : DET ÄR UPPTAGET........och så blev det tyst och vi kunde bada vidare. Lite stressad blev vi väl eftersom vi kände att det säkert fanns fler som ville njuta så vi badade snabbt klart, klädde på oss och gick ut och blev mötta i dörren av en riktig glad tjej som talade om att vi ockuperat en allmän bastu som även var HERRARNAS.................ja, ni kan ju förstå att vi skrattade........men vi blev rena och många var det nog som fick sig ett gott skratt över "tanterna" som inte förstod bättre...:)

Den natten sov jag nog fem kvart i timmen och vaknade otroligt utvilad och glad. Under Lördagen så tog vi oss upp efter kungsleden för att söka oss mot en fjälltopp som inte låg så långt borta utan det skulle bli en kortare färd...........givetvis så missade vi avtagsvägen och fortsatte efter kungsleden mot kvikkjokk men hamnade uppe på högfjället och i strålade sol så gjorde det absolut ingenting - vi bara njöt i fulla drag.

På tillbakavägen så gick vi vår egen väg utefter fjällkanten neråt och lunchade precis rakt ner i mossan ..........oj vad gott maten smakade....

Trerätters middag även i dag och nu fixade jag det galant...:) Idag så badade vi bastu i den allmänna delen för kvinnor......och det var lika bra idag också..:) Natten som kom blev också en underbar upplevelse för jag sov som ett nyfött barn.

Under natten mot söndag hade det börjat regna så vi beslöt oss för att ta halvtolv båten tillbaka och det gjorde ingenting att det droppade lite grann och var lite "lågt i tak" idag för alla bilder och upplevelser från både fredag och lördag levde kvar i mitt huvud så jag kände mig lyrisk.

På båten tillbaka så skötte sig hundarna helt super så vi fick beröm från medpassagerare och det kändes riktigt bra för nu var vi nog närmare hundra personer på båten och hundarna låg och sov under bänken. Duktiga gullevänner!!!

Nedan kommer lite bilder - titta och njut....


Här har vi stannat på vägen upp och tagit en liten rast - känns nästan som lite 60-tals inspirerat...........


Sara sitter och filosoferar...



Vid kebnatsbryggan - taget över langas mot Salto




Här är vi på väg upp efter vandringsleden mot Petsjaure






Jag tror att Sara njuter av vidderna.....





Här - Annika - tänkte jag väldigt mycket på dig - kände du det...:)







Här blickar Sara ner efter leden på väg tillbaka mot salto









Så här såg stugan ut med sängarna som var otroligt sköna att sova i








Här sitter jag vid bordet i stugan - den var så otroligt fin hela stugan..






Här är vi på väg upp efter kungsleden på Lördagen





Micke myser i mossan..






Iza och Marie-Louise myser också







Och Sara myser i allra "högsta" grad..




Här får vi syn på renarna på högfjället - oj vad fina dom var



Härligt - eller....:)





Får man ha det så här bra...




Micke och Sara kopplar av...........vilken utsikt ....



Fint va!





Lunchpaus i mossan - Micke har koll





Iza har också koll..



Helt underbara vidder.



Här ser man verkligen att Sara njuter


Hela gänget samlat



Trötta och lyckliga...



Sara sov i sängen hela natten - hon rörde inte en fena...:)



Micke orkar knappt hålla ögonen öppna....han sov också i sängen med mig gissa om det var varmt och gott..
Vi var två stycken människor och tre hundar som var mycket lyckliga och nöjda när vi åkte hem på söndagen och var bara helt överens - det här måste vi göra om...
Ha det


4 kommentarer:

  1. Oj så härligt och vilka bilder...avis?...nehej då.
    Tänk vad fjällen kan göra en gott..och att man inte tar till vara på att man har den nästan runt knuten...jag menar ju mig förståss.
    Ha det
    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  2. Hihi, "ockuperat allmäna herrbastun" :)
    Som jag sagt tidigare, otroligt vackert - och jag gissar att även den tröttaste själ får ro ibland de där "vidderna".

    SvaraRadera
  3. Ja det där med herrbastun var pricken över i:et :) Jag kan riktigt se det framför mig när ni hojtar in i från herrbastun att det är upptaget :)
    Så otroligt vackra bilder och så underbart ni haft det där ute i fjällvärlden!

    SvaraRadera
  4. Oi, vilka vakra bilder av en storslått natur, mister jo nesten pusten av å se på. Dere må ha hatt en fantastisk tur og så fint veder i tillegg:-))

    SvaraRadera