fredag 17 september 2010

YIPPIE VI KLARADE DET!!!


Vi har tävlat lydnadsklass II och fått 162,5 poäng och ett 1:pris - helt underbart!!!

Vårat mål den här säsongen har ju varit uppflytt till lydnadsklass III och uppflytt till lägreklass spår och VI KLARADE DET............vad vi är bra....:)

Hade inga som helst krav på Sara idag eftersom vi inte hunnit med mer än 4 träningstillfällen då jag varit sjuk nästan hela sommaren efter operationen och sedan har väl inte motivationen riktigt funnits där. Vi hade ju anmält oss till Malmenkampen i augusti men då började Sara löpa så där fick vi stryka oss och det var nog lika bra för jag hade inte klarat av att tävla med henne då. Men sakta men säkert så har krafterna kommit tillbaka för mig men motivationen har det väl varit lite si och så med. Hade i alla fall ingen tanke på att stryka mig från denna tävling utan planen var att gå in och träna och sedan anmäla mig till Jokkmokk i oktober och försöka fixa vårat mål för säsongen MEN nu behöver jag ju inte det ..................det var såååå kul.

Vi har tränat fyra gånger denna vecka och Sara har talat om att hon har glömt bort så mycket så vi har i princip bara kört på motivation och haft det riktigt roligt på plan - lite krav började jag lägga in då vi körde det tredje passet och då var hon med på noterna för att ha glömt igen till det fjärde passet så då bestämde jag mig för att bara träna på tävling.

Jag körde med dubbelkommandon och drog upp henne mellan momenten så hon fick lite glädjefnatt och började skälla men det gjorde inte någonting för allt gick ut på att hålla henne på en glad och trivsam nivå och det lyckades.
Här kommer poängen:

Platsliggningen 10 poäng - det bästa av allt, inget gräsätande....

Fritt följ 8 poäng - hon var inte riktigt med från början och hade ett lite sent
sättande men annars så kändes hon glad

Läggande 10 poäng - ja det här kändes riktigt bra!

Inkallande m stå 7 poäng - hon har börjat vänta på kommandot så här får vi träna mer
på farten i vanliga inkallningar

Sändade till ruta 8,5 poäng - hon gick in i rutan precis som hon skulle och placerade sig
mitt i rutan efter en snabb koll av konerna, hon hade lite
dålig fart ut så här får vi träna på det

Apportering 7,5 poäng - bra fart ut och tog apporten och skulle sedan ta ett
"ärevarv" så jag fick ge henne ett dk plus att hon satte
lite snett vid avlämnadet så här är det lite detaljer bara
som fattas....

Fritt hopp 6,5 poäng - kraftigt islag när hon hoppade ut eftersom jag ställt
upp för nära hindret - skit - och sedan kom hon av sig lite
så jag fick ge henne ett dk vid sättandet så här var det
helt mitt fel men hon var glad i alla fall....:)

Fjärren 7 poäng - hon har haft svårt att komma ihåg detta moment -
skitgumman - men med lite dubbelkommandon och beröm
så fixade vi det i alla fall och det kändes bra för här var jag
helt inställd på att nolla och bara gå in med motivation så
det kändes kanonbra....

Helheten 7 poäng - jag drog upp henne mellan momenten så hon fick sina
glädjefnatt och föll in i lite skall men det var lite min plan
att få henne att verkligen tycka det är kul så här förväntade
jag mig inte så höga poäng så jag var supernöjd....

Ja och så hamnade vi på rätt sida om strecket och fick vårat första pris så det här är nog melodin med glädje och motivation och ingen eller väldigt lite krav från min sida så jag känner mig helnöjd med gumman idag. Nu är vår tävlingssäsong slut för i år men det känns kanon att vi uppfyllt våra mål så nu är det bara börja fila på målen för nästa säsong...............:)))

Ha det

5 kommentarer:

  1. Igen - grattis! Känns lustigt att tävlingssäsongen upphör hos er nu när den kommer igång på allvar hos oss...fast ni har väl i praktiken en månad kvar, om än det innebär långa resor. Nu har ni en hel vinter på er att pilla med treans moment.

    Själv har jag blivit skåning - "va jobbigt att ha samling 8 på söndag, då måste jag stiga upp redan halv sex för att hinna äta frukost, läsa tidningen, rasta Irra och köra till Lund..."

    Förlåt - men man kan väl få njuta av korta avstånd när vi nu inte har någon riktig vinter?

    SvaraRadera
  2. Jag är sååå glad och känner glädjen med er idag! Platsliggningen var bara såååå fin och ni är sååååna jäkla förebilder, tänk att tom. jag blir sugen och vill, vill, vill också när jag ser hur roligt det kan vara att tävla med hund! Ni är BÄST!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Ett STORT GRATTIS till 1:a priset i lydnadsklass 2!! Nu är bara att börja ladda för 3:an o lägre klass!

    Många kramar Maria i Svappis

    SvaraRadera
  4. GRATTIS GRATTIS GRATTIS!!! Vad ni e duktiga...mycket bra jobbat att komma igen efter allt som varit...och vad kan väl stärka motivationen till att fortsätta än ett uppflytt.
    Kram
    Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Återigen ett stort grattis, att klara den pärsen du haft senaste tiden är så otroligt starkt. För att inte tala om hur otroligt kul det är att stryka bort mål från listan :)

    SvaraRadera