söndag 14 mars 2010

Och så var det Söndag igen....:)



I veckan som gått har det varit både uppåt och neråt.... På Jobbet har vi kommit så långt så att vi har formaterat om datorn och lagt in det nya operativsystemet..............-har ni inte hunnit mer på en vecka - undrar ni säkert. Det är så att vi har sökt för att få tag i alla program som vi behöver och som finns separat och även kollat igenom allt som Christian och Togga kunde återskapa efter att någon (fortfarande en fruktansvärt feg människa som inte ger sig tillkänna) förstört och det ser ganska bra ut. Det mesta är tillbaka till ca 90 % - det som inte gick att återskapa kommer jag att kunna göra om ganska snabbt. När vi sedan kände oss klara att formatera datorn och sätta in det nya operativsystemet så visade det sig att Windows XP professional inte innehöll drivrutinerna till moderkortet med inbyggt grafik, ljud och nätverkskort................:(

Men som jag alltid har sagt så är det tur att jag har en son som är så duktig och fixade ett program som gick igenom vår dator och identifierade moderkort mm och sedan så fick han sticka på jobbet för att söka efter drivrutinerna på internet och det var stor tur att han hittade dom eftersom datorn börjar bli gammal...................det går ju så fort inom denna "datorvärld" så att en datorn som är två år är redan gammal......

Ja i alla fall så kom han tillbaka och satte in drivrutinerna och sedan gick allt som en dans - duktiga unge!!!

Sedan var det dags att börja uppdatera operativsystemet via internet och det fanns 67 uppdateringar tillgängliga så ni kan ju förstå att det har tagit tid. Sedan har jag lagt in antivirusprogram, bankidprogram och sedan var jag alldeles virrig i huvet.........:) Det som är kvar att göra nu är att få in officepaketet, det nya bokföringsprogrammet, aldurs (hoppas att ni har det - Lena Harnesk - för det har försvunnit från datorn) och sedan sätta in routern och fixa så att datorn som finns i det inre kontoret också går att komma in på internet med och så ska det nog vara klart. Men sedan har jag två och halv månaders bokföring att göra och det kommer nog att bli en del övertid för att hinna i kapp men ser faktiskt fram emot att göra detta för att allt ska vara ok sedan.

Det var jobb det - annars så blev det en stor besvikelse när de ringer från vårdcentralen och meddelar att läkaren är sjuk som jag skulle till på tisdag och de har ingen ny tid...................Man börjar ju undra vad dom håller på med, den nya medicinen skulle sättas in två veckor efter jag kommit hem från lasarettet och det har gått en hel del tid över två veckor nu men de verkar inte ens bry sig sedan så skulle de kolla trycket i benen eftersom det nog finns kärl som är förträngda där som gör att jag inte har blodcirkulation i benen och det gör ju att jag inte kan få benen att lyda och så den fruktansvärda smärtan................nej ingen som bryr sig....:(

Sedan så får jag ett brev från vårdcentralen och det var från en helt ny läkare som skriver att nu har han skickat remiss till lasarettet så att jag ska få komma på gastroskopi...........???? Gissa om jag exploderade - detta hade jag faktiskt diskuterat med min Läkare Ann-Christin Wikström om att inte prioritera eftersom det är viktigare att få mina ben att fungerar...................Gissa om jag kommer att ringa och prata med dom på vårdcentralen på Måndag eftersom denna läkare har inte ens tagit kontakt med mig utan agerar på helt eget bevåg.................nej nog finns det många idioter överallt men detta var höjden av nedlåtenhet. Läkare är inga gudar som kan bestämma över oss människor och jag kommer aldrig att acceptera att läkare gör på detta vis - jag har faktiskt haft att göra med denna läkare tidigare och jag har klart och tydligt talat om vad jag tycker om hans förbannade nonchalans och nedlåtenhet och samtidigt sagt att jag vill aldrig mer ha med honom att göra........................förstår ni hur arg jag var när jag fick brevet...

Och så har det ju faktiskt hänt en massa positiva saker också i veckan ....:) Jag och Marie-Louise gick upp till Hirvas (halvvägs..:) med sele och lina på hundarna på onsdagskvällen och det är så skönt att kunna gå efter hundarna eftersom de hjälper mig att komma framåt när inte mina ben lyder längre och det gör ju att det känns mycket bättre . Har också varit ute med Pigan och Aramis på torsdagen och gått med sele och lina på hundarna efter skoterleden. Det gick också riktigt bra och mitt humör steg....:))


På fredag var det lite spänt eftersom Pigan och Per åkt till Kiruna för att få Aramis kastrerad. Pigan ringde mig hela tiden och rapporterade att allt gick bra men det blev lite nervöst när veterinären kommit ut och sagt att den ena testikeln låg i buken så det skulle ta lite längre tid eftersom de var tvungen att öppna buken för att få ut den...............Allt gick emellertid mycket bra och de kunde åka hem med sin "Misseman" nyopererad men vid gott mod.


På Lördagen så följde pigan med mig och promenerade med Micke och Sara i sele och lina upp på Hirvas och det var riktigt fint väder och riktigt härligt. Har tagit några kort och filmat en stump bara för att det var riktigt vårlikt ute och vi var lyriska över solen som bara flödade över oss.

Lägger in korten här nedan.............


Här sitter Pigan och Micke i solen halvvägs upp efter Hirvasvägen - nog ser dom väl härligt glada ut..


Ser det inte underbart ut så säg.......

Här kommer filmstumpen som visar på en riktigt härligt väder med otroligt fina vyer......





Senare på Lördagskvällen var jag och Pigan och gratulerade Marie-Louise på hennes födelsedag och blev bjudna på smarrig smörgåstårta och te/kaffe - mycket gott.


Här är födelsedags"barnet" och hon tyckte nog att det var kul att fylla år för hon ser ju ganska glad ut..............eller hur:)

Ja Pigan ser då glad ut med allt gott på bordet.....................tack för fikat Marie-Louise


Och så ett litet troll som tyckte att ingen brydde sig om henne............:))

Nu är det söndag och solen lyser ute och det är bara minus fyra grader och det kanske blir en liten skidtur ................återkommer senare med rapport...........men oj så otroligt härligt väder ute...:)

Ha det

Oj vilken skidtur det blev, 1 timme och 45 minuter, gissa om vi var trötta. Det var jag med Micke och Pigan med Sara. Hundarna har jobbat på kanonbra och är nu utslagna på golvet. Själv känns det riktigt ordentligt i benen. Vi for iväg efter skoterleden som går vid sidan om vägen till Gällivare (mellanvägen) för att sedan svänga upp och följa leden nästa ända fram till "bäcken" där vi tog skidspåret som går mot Kaptensgården. Efter en liten sväng som vi körde fel hittade vi stolplinjen och sedan skidspåret som går till kullen och då var det bara att hålla sig på benen för då gick det utför...............det gick jättebra. Vi bytte hundar efter ungefär halva vägen och nu gick det bra för Micke att även dra Pigan och lilla Sara gick som en liten kanon med mig - det var verkligen härligt. Har lite bilder som jag lägger in här:
Jag och Micke - och det var riktigt svettigt - tur att Micke hjälpte mig så mycket som han gjorde annars hade det nog inte gått............:)

Här är Pigan och Lilla Sara - hon bara älskar Pigan......:)
Och så en liten filmstump på Pigan och Sara som åker skidor:
Ha det - igen





7 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter med turerna - och vad besvärligt med det andra...men är Christian verkligen en "unge" längre? Eller är det bara så att han är mammas lilla pojk oavsett hur gammal han blir? När han fått plats på pensionärshemmet, och du pinglar honom från vårdhemmet...skulle tro det :)

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga utflykter..och vyer..vackert bor vi...eller hur. Skönt att det börjar lösa sig med datahaveriet.Och hoppas att du får komma till läkarn för att kolla/fixa benen SNART!!!..inget trevligt att gå omkring med ont.
    Ha det
    Kram Anna-Karin

    SvaraRadera
  3. Jadu det har varit en riktigt härlig helg :) Längtar efter att min lilleman ska bli frisk nu så att han kan följa med ut.

    Tog mig en liten "lutare" som blev 2 timmar idag, var nämligen full speed fram till 17.30 och skidorna gjorde nog sitt till. Gissar att lille Sara och Micke har varit ganska så jättenöjda efter dagens "lilla" utflykt:)

    Vi kan nog konstatera att våren är här nu!

    Kramar från oss!

    SvaraRadera
  4. Jaa, våren är på G. Har lagt in kort från er skidtur på min blogg.
    Vi hörs

    SvaraRadera
  5. På fredag är friden slut, från tåget tittar Irra ut - puss på Micke, skutt på Sara, flänga, busa, leka bara. Kanske sno ett ben, ja två - längtar inte ni oxå?

    När sen tåg vänt söderut, lilla Sara pustar ut - himla jobbig schäfertjej, Micke älskar bara mig!

    SvaraRadera
  6. Jadu Annika du har många strängar på din lyra..............mycket bra rimmat..:)

    Och jag längtar till du ska komma, vad hundarna säger får vi väl se...
    Ska vi bli kul att få träna tillsammans, min träning har det blivit lite si och så med de sista veckorna men det blir det säkert ändring på när du kommer...:))

    SvaraRadera
  7. Hög tid att uppdatera

    SvaraRadera